Bas startte op zijn 16e als leerling kelner. Het bleek achteraf de basis voor een succesvolle carrière als hoteldirecteur en facilitair professional. Inmiddels heeft Bas een eigen onderneming; onder de naam ‘Bas Oosterbaan Facility & Hospitality’ ondersteunt Bas organisaties als interim Facility Manager en helpt hij hen om alles rondom hun core business te organiseren.

De rode draad in zijn werk is passie.

Bas vertelt:

Multigepassioneerd

Bas Oosterbaan

Je kunt wel stellen dat ik er als puber niet zoveel zin in had om me op mijn schoolwerk te storten. Ik kreeg dan ook een trap onder m’n kont van mijn vader en ging op mijn 16e aan de slag als leerling kelner in een hotel.  Ik ontdekte dat de hotelbranche me op het lijf geschreven was. Met veel plezier en hard werken ben ik uiteindelijk opgeklommen tot hoteldirecteur en tot eind jaren 90 heb ik verschillende hotels gemanaged in zowel het binnen- als het buitenland.

Dankzij een zakelijke kennis realiseerde ik me uiteindelijk dat ik mijn drive en passie voor hospitality veel breder in kon zetten. Als hoteldirecteur ben je namelijk met alles bezig waar een facilitair manager ook mee te maken heeft. Alle aspecten, van catering tot gebouwenbeheer en schoonmaak, komen aan bod. Het inspireerde me om mijn horizon te verbreden en ik ging aan de slag bij een adviesbureau voor woningcorporaties.  

Inmiddels heb ik mijn eigen bedrijf en ben ik gespecialiseerd in advisering en (interim)management in de totale ondersteunende dienstverlening van horeca- en recreatiebedrijven, zorginstellingen en kantoorcomplexen. O ja, daarnaast heb ik nog een passie: een aantal dagen in de week werk ik als een heuse parlevinker en ga ik met een boot op pad om mijn eigen gerookte paling te verkopen. Mensen snappen vaak die combinatie niet, maar voor een bezige bij als ik, is het heerlijk om af te wisselen.

Mijn passie om anderen te faciliteren in een fijne ervaring is een hele duidelijke rode draad in alles wat ik doe.

Krijg je in je werk als interim Facility Manager vaak te maken met schoonmaak?

Uiteraard. Schoonmaak is in mijn beleving één van de meest belangrijke onderdelen van bedrijfsvoering. Natuurlijk snap ik wel dat iedere organisatie zijn geld verdient met een andere activiteit, maar zonder een goed schoonmaakproces werkt niets.

Een hotel of restaurant met een vieze keuken zal nooit goed lopen.

En je moet er toch niet aan denken dat een ziekenhuis of zorginstelling de hygiëne niet op orde heeft.

Ik verbaas me er dan telkens weer over dat er op veel plekken nog neer wordt gekeken op de schoonmaak. De mensen die in die tak van sport werken zijn juist zo enorm belangrijk voor het succes van jouw organisatie.

Wat is er volgens jou veranderd in de schoonmaakbranche in de afgelopen jaren?

Toen ik 22 jaar geleden startte met mijn bedrijf was het nog heel gebruikelijk om alles in eigen beheer te doen. Als hotel had je een eigen receptionist en een eigen schoonmaakdienst. Dat veranderde, want het fenomeen uitbesteden kwam steeds meer voor. Wat mij betreft een grote dolksteek voor de ziel van jouw bedrijf. Want hoe zorg je dat iemand die voor een ander bedrijf werkt dezelfde passie laat zien die jij voor jouw werk en de organisatie hebt? Geloof me, het is een flinke opgave om dat goed te beheersen.

Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat dat alleen maar goed kan als je zelf de regie houdt. Je moet doorlopend controleren of het werk dat men levert voldoet aan jouw standaard. Je bent wat mij betreft dan ook alleen succesvol als facilitair manager als je zelf ook gepassioneerd bent om mensen een fijne dag te bezorgen. Het maakt dan niet uit of je een nieuwe collega op kantoor voorziet van alles wat hij nodig heeft, of dat je het schoonmaakbedrijf aanstuurt.

Passie voor hospitality is de basis; ook in de schoonmaak.

Maar hoe weet je of men aan jouw standaard voldoet?

Zoals ik al zei: controleren, controleren, controleren. Ik vind het bijvoorbeeld een hele goede ontwikkeling dat er systemen zijn, zoals Gradez, waarmee je niet alleen de technische kwaliteit, maar ook de totale beleving kan toetsen. Zo houd je als manager zicht op het de beleving van jouw gasten of pandgebruikers. Ik geloof er trouwens niet in dat je deze controle helemaal bij het schoonmaakbedrijf neer moet leggen. Een slager die zijn eigen vlees keurt kan dat in mijn beleving nooit objectief doen.

Daarbij wil ik trouwens wel gelijk opmerken dat het als manager nooit de bedoeling kan zijn dat je achter zo’n computerscherm verdwijnt! Begrijp me niet verkeerd, ik ben graag met software in de weer, maar systemen zijn er om je te helpen. Uiteindelijk gebeurt het op de werkvloer, daar moet je zijn om samen het beste resultaat te halen. Aan het eind van de dag gaat het erom dat je een warme band hebt met de mensen om je heen en dat je een gedeelde passie ontwikkelt om de beste beleving voor jouw gast neer te zetten.

Als je als facility manager het doel hebt om mensen een fijne dag te bezorgen, waar zowel gastvrijheid als een schone omgeving bij hoort, dan zal de beleving op en top zijn.

Kortom: manage jouw bedrijf als een 5-sterren hotel.

Wij bedanken Bas voor zijn verhaal.

De manier waarop hij zijn passie voor gastheerschap en het leveren van kwaliteit inzet, om onder andere de schoonmaak naar een hoger niveau te tillen, sluit naadloos aan op de missie van Schoonmaak Nederland.

Beleving en kwaliteit gaan hand in hand.

Wil je meer weten over Bas en zijn bedrijf? Neem dan eens een kijkje op www.facility-hospitality.nl of neem telefonisch contact met hem op via 06-20431099