Wanneer wij zorginstellingen ondersteunen bij het opnieuw aanbesteden van de schoonmaak, of met een schoonmaakcalculatie, is dit één van de dingen die we controleren.

We komen namelijk met regelmaat tegen dat het schoonmaakbedrijf teveel BTW in rekening brengt voor de werkzaamheden. Schoonmaakwerkzaamheden die worden uitgevoerd in een woning vallen namelijk onder het lage tarief van 9% (tot 01-01-2019 was dit nog 6%).

Voorwaarde is dat de locatie bestemd is voor permanente bewoning door particulieren. Wordt één en hetzelfde gebouw niet alleen voor bewoning, maar ook als kantoor gebruikt? Dan geldt de regel dat het pand voor meer dan 50% voor bewoning door particulieren bestemd is, anders geldt het 9% tarief alleen voor de woongedeelten. Een ziekenhuis wordt overigens nooit aangemerkt als woning.

Omdat de zorg in de laatste schakel naar de consument zit, en in de meeste gevallen dus geen BTW kan terug vorderen, is het interessant om dat eens goed uit te zoeken. Wij komen in ieder geval met regelmaat tegen dat het mis gaat. En dat kan financieel hele grote impact hebben.

Reken maar eens mee:

  • Stel een schoonmaakbedrijf belast 21% BTW door. Terwijl eigenlijk 9% van toepassing is, omdat het een woonlocatie betreft.
  • En dit gebeurt als sinds de start van het contract zo’n 5 jaar geleden.
  • Het schoonmaakbedrijf factureert €100.000 per jaar en rekent daar 21% BTW over, dan is de uiteindelijke factuur is € 121.000.
  • Wanneer het lage BTW tarief berekend zou worden, dan was de factuur €109.000.
  • Een verschil van € 12.000.
  • Als men dit al 5 jaar doet en daarbij rekening houdt met de BTW verhoging van 6 naar 9% in 2019, dan kom je al snel uit op een bedrag van € 72.000 aan te veel betaalde BTW.

Heeft het schoonmaakbedrijf dan meer verdiend? Hebben zij minder winst wanneer dit wordt recht gezet? Nee! De BTW die zij factureren moeten zij namelijk ook weer afdragen aan de belastingdienst. Ik wil dan ook benadrukken dat dit nooit opzettelijk wordt gedaan door een schoonmaakbedrijf; zij hebben er geen voordeel bij.

Maar de zorginstelling heeft er wel degelijk baat bij om dit alsnog te corrigeren. Het teveel betaalde geld kan weer terug naar hun core business. €72.000 die kan worden besteed aan het leveren van zorg.

Onze adviseurs kunnen jou helpen om uit te zoeken of dit ook bij jullie aan de orde is. En komen we tot de ontdekking dat ook jouw zorglocatie teveel heeft betaald, dan gaan we samen met het schoonmaakbedrijf in gesprek om te zorgen dat dit wordt opgelost. Het kost hen dan zeker het nodige administratief werk om een factuurcorrectie te maken over de afgelopen jaren. Maar in het partnership dat jullie hebben zullen zij dit graag doen; dat is wat juist extra waarde toevoegt.

Wil jij meer weten of ben je benieuwd of bovenstaand verhaal ook in jouw bedrijf van toepassing is? Wij adviseren je graag!

Stuur een mailtje naar info@schoonmaaknederland.nl.

Alles voor de beste schoonmaak.