Deze lockdown is toch net even anders dan de eerste lockdown in maart vorig jaar. Toen hadden we nog een beetje het idee dat we even moesten doorbijten, maar dat daarna de ellende achter de rug zou zijn. In een crisissituatie zijn de prioriteiten nu eenmaal net even wat anders en hierdoor zijn bepaalde werkzaamheden bij sommige bedrijven even op een lager pitje komen te staan.

De controle van de schoonmaakkwaliteit is hier een mooi voorbeeld van. Het werd in veel gevallen ‘even’ uitgesteld.

We wennen langzaam aan het werken volgens afspraken, die we inmiddels ‘het nieuwe normaal’ noemen. In aangepaste vorm pakken we onze taken weer op, wat nog steeds betekent dat heel Nederland zoveel mogelijk thuis werkt. Zo gaan we samen de verspreiding van het Coronavirus tegen. Een externe kwaliteitscontroleur die de schoonmaakdienstverlening checkt willen we dus ook nog steeds liever niet over de vloer hebben. Maar we willen wel (weer) inzicht in de kwaliteit en we willen voorkomen dat het gebrek hieraan zorgt voor problemen.

Je eigen vlees keuren?

Je kent vast de uitspraak dat een slager zijn eigen vlees niet kan keuren. Die bevat natuurlijk een kern van waarheid.

Je kunt namelijk zelf wel zeggen dat je voldoet aan de beste kwaliteitseisen, de vraag is dan of je wel objectief genoeg bent. Een leidinggevende van de schoonmaak kan bijvoorbeeld tijdens controles zijn medewerkers beschermen door een oogje dicht te knijpen. Maar wie wordt daar nou echt gelukkiger van? Een slager die ten onrechte zijn ‘niet zo beste vlees’ goedkeurt, zal uiteindelijk geen klant over houden. Het is dus juist in zijn eigen belang dat hij oprecht kijkt naar de kwaliteit. Dat hij eerlijk keurt en alleen biefstukjes van de beste kwaliteit aan zijn klanten verkoopt.

Wat ons betreft werkt dat dus ook zo voor de schoonmaak. Want we knepen in de eerste weken van de allereerste lockdown misschien hier en daar een oogje toe -want het is crisis-. Inmiddels hebben we toch echt een dringende behoefte aan manieren om echt inzicht te krijgen in de kwaliteit van schoonmaak. Behoefte om te sturen op kwaliteit van schoonmaak.

En ookal komt er bij voorkeur geen externe controleur, de kwaliteit moet onverminderd goed zijn.

Zo blijf je objectief!

Op het moment dat je zelf kwaliteitscontroles gaat uitvoeren is het in eerste instantie belangrijk om te zorgen dat je objectief bent. Dat geldt dus niet alleen voor de slager, maar ook voor de schoonmaak. Wees je er vooral bewust van dat je dit doet om te zorgen voor een tevreden klant en een veilige situatie. Van slecht vlees worden mensen ziek. Van een niet-schone werk- en leefomgeving ook.

Daarnaast is het heel erg helpend om te zorgen voor een goed systeem, waarin je op basis van een aantal vooraf bepaalde indicatoren gaat bepalen wat de status van de kwaliteit is. In de schoonmaak raden we aan om controles te lopen op de werkvloer en daar ook gelijk de betrokken schoonmaakcollega’s bij te betrekken. Want controleren doe je tenslotte om te zorgen voor een betere kwaliteit. Samen verbeterpunten constateren en gelijk bedenken hoe je dit kunt oppakken is dan ook de beste manier om het beste resultaat te krijgen. Hou aan het einde van je ronde een korte evaluatie en verwerk alles direct, zodat alle betrokkenen op de hoogte zijn van het resultaat.

De opdrachtgever heeft dan ook meteen inzicht in de voortgang van de dienstverlening. En mochten er aandachtspunten voor verbeteringen zijn, dan kunnen deze direct worden ingezet.

Welk cijfer geef jij jezelf?

Wil je ook aan de slag met het uitvoeren van controles op de schoonmaak in jullie organisatie? Bijvoorbeeld omdat jullie een eigen dienst hebben en die expertise tot nu toe altijd hebben moeten inhuren? Of wil je als opdrachtgever vooral zelf meer controle en grip op de kwaliteit van de schoonmaak?

Sinds kort is er een nieuwe applicatie op de markt die je hierbij helpt.

Gradez is gemaakt door professionals uit de branche en gemaakt voor iedereen die met schoonmaakkwaliteit te maken heeft. In tegenstelling tot andere systemen houdt Gradez ook rekening met beleving. Je kunt dus niet alleen de technische staat van de werkzaamheden in kaart brengen, maar ook hoe de dienstverlening wordt ervaren door de pandgebruiker.

De combinatie van deze twee factoren geeft een 360graden beeld van de kwaliteit van de schoonmaak op de locatie. En handvatten om op ieder moment verbeterslagen door te voeren.

Benieuwd of Gradez ook geschikt is voor jouw organisatie? Lees meer over de mogelijkheden en vraag gelijk een gratis proefperiode aan van 30 dagen.