Dat is het LES-effect!

Gina Salentijn is Lean Effectiviteit Trainer. Met haar bedrijf Les is Facilities biedt ze verschillende trainingen aan die voornamelijk zijn gericht op het vergroten van het werkgeluk binnen de schoonmaak.

Het resultaat? Meer werkgeluk en efficiënter werken met betere resultaten. Dat is het LES-effect!

Met haar enorme passie voor de schoonmaakbranche is Gina echt één van die professionals die wij als Schoonmaak Nederland graag in de spotlight zetten. Ons motto: ‘Voor de beste schoonmaak’ sluit perfect aan op de missie die Gina heeft met haar bedrijf.

Gina vertelt…
Gina Salentijn – Baumann

Tijdens mijn studie Facility Management liep ik stage bij Asito en het was voor mij al heel snel duidelijk: ik wil in de schoonmaakbranche werken! Mijn einddoel was om objectleider te worden. Dat vond ik zo gaaf. Vooral het werken met een team van mensen die ik mocht motiveren om het beste resultaat neer te zetten voor een klant. En die opdrachtgever die tevreden was met het werk dat we leverden; ik zag het helemaal voor me.

Al snel na mijn afstuderen werd ik bij ISS in regio Amsterdam verantwoordelijk voor een hele grote klant. De baan had alles wat ik zocht, een mooi team om mee te werken en een klant van naam.

Het was 2010 en iedereen die al een poosje meeloopt in dit vak kan zich de stakingen van dat jaar nog wel herinneren. Negen weken lang werden stations, treinen, kantoren en delen van ziekenhuizen niet meer schoongemaakt, omdat men aandacht eiste voor betere arbeidsvoorwaarden.

En ik zat er als startende leidinggevende middenin.

De staking bracht de markt in beweging en leidde onder andere tot het ontstaan van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Ik leerde dat mijn beeld van het werkveld niet zo rooskleurig was als ik altijd had gedacht. Want hoe lang mijn dagen ook waren, ik zag al dat werk van mij en mijn team niet terug in de kwaliteit en al helemaal niet in de medewerkers- en klanttevredenheid.

Ben je daarom gestart met Les?

Het is zeer zeker één van de aanleidingen geweest. Ik ben nu eenmaal verslaafd geraakt aan de schoonmaakbranche, dus de mensen die er werken gaan me aan het hart. Iedereen wil plezier hebben in zijn werk. En ik ben er van overtuigd dat één van de randvoorwaarden daarvoor is dat je als werknemer vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je mee kunt denken over de invulling van je werk.

Maar hoeveel schoonmaakbedrijven ken jij waar de schoonmakers op objectniveau inspraak hebben in de materialen die ze gebruiken? Waar aan de schoonmakers wordt gevraagd om mee te denken over de werkwijze of het werkprogramma? Juist…dat zijn er maar weinig.

In de schoonmaak zijn de opdrachtgever en werkgever degenen die beslissen hoe, waarmee en wanneer jij je werk doet. Terwijl men vaak al heel lang op één locatie werkt (al is het voor verschillende schoonmaakbedrijven door contractwissels).

Dus zelfs als je bij uitstek dé specialist bent, omdat je jarenlang ervaring hebt in wat je doet, dan nog wordt je niet gehoord. Dat klopt niet.

Betrokkenheid biedt kwaliteit?

Ja. Ik ben er van overtuigd dat betrokkenheid van medewerkers leidt tot betere kwaliteit voor klanten. Maar iemand voelt zich pas echt betrokken wanneer hij of zij een stem krijgt. Je zult namelijk zien dat de beste ideeën voor verbeteringen komen van degenen die dagelijks het werk doen. Ze moeten dan alleen wel spreekrecht krijgen en in sommige gevallen hulp om hun ideeën onder woorden te brengen of te delen met de groep.

Dat is weliswaar een hele nieuwe mindset en dynamiek voor de branche, maar in mijn beleving wel waar we naar toe moeten werken. Het levert zo verschrikkelijk veel op voor alle partijen.

Hoe pak jij dat aan met Les?

Laat ik beginnen te stellen dat iedereen persoonlijke drijfveren heeft en een reden om te doen wat hij of zij doet. Die drijfveren zijn voor iedereen anders en worden duidelijk wanneer je met mensen in gesprek gaat. Spreek je deze drijfveren aan, dan haal je het beste in mensen naar boven en ontstaat er voldoening en werkgeluk. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat, wanneer iemand gelukkig is in zijn werk, hij beter presteert èn gemotiveerd is om de best mogelijke kwaliteit te leveren. En dat leidt weer tot tevreden klanten.

Wat ìk voornamelijk doe in mijn trainingen, is schoonmaakmedewerkers en -teams inzicht geven in hoe zij zelf invloed hebben op de kwaliteit van hun werk. Hoe ze zelf kunnen ontdekken waar ze beter, efficiënter of fijner kunnen werken. Ze voelen dan waar de energie gaat stromen en dat is het moment dat we die intrinsieke drive aanraken.

Het is bijvoorbeeld altijd weer leuk om met de cursisten een spaghetti diagram te maken, waarin ze samen met een collega hun werkelijke looproute intekenen op een plattegrond van de ruimte. Als ze zelf zien hoe vaak ze op één plek komen, terwijl een andere plek helemaal overgeslagen wordt, dan ontstaat er iets moois. De volgende keer kijkt deze medewerker namelijk heel anders naar die ruimte en gaat zonder twijfel efficiënter aan de slag.

Verder heb ik mezelf bijvoorbeeld wel eens gefilmd, terwijl ik in de werkkast op zoek was naar een sanitair reiniger. Ik heb letterlijk 3 keer een doos handdoekpapier verplaatst voordat ik ‘m had gevonden. Het team lachte natuurlijk kostelijk om mijn zoektocht, maar tegelijk werd duidelijk dat een overzichtelijk en logisch ingedeelde werkkast veel tijd kan besparen.

Dit soort verspillingen (beweging, transport, enz.) zijn op ieder schoonmaakobject te vinden. Ik geef de schoonmaakmedewerkers de handvatten om deze verspillingen te herkennen en er zelf verbeteringen op door te voeren. Zo krijgen ze een echte eigenaarsrol en die pakken ze meestal met veel energie op. Met als resultaat dat ze meer plezier in het werk krijgen.

Wat kan men verwachten van een Les-training?

Uiteindelijk ben je over het geheel succesvoller als bedrijf. Mijn uitgangspunt is altijd het werkgeluk van de schoonmaker. Dat kan een schoonmaker bij een schoonmaakbedrijf zijn, maar ook heel goed iemand die werkt voor een eigen dienst. Dat zie ik bijvoorbeeld veel in zorginstellingen. Daar zijn de mensen vaak lang in dienst en werken de teams op de automatische piloot. Ik doorbreek dat. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en door de gewoonte er eens uit te halen gaat men heel anders kijken naar zijn eigen werk.

Ik werk veel met spellen en interactieve opdrachten. Mijn trainingen zijn altijd maatwerk. We gaan bijvoorbeeld door de bril van een bezoeker naar een entree kijken, waarbij we ook echt een bril opzetten (met een blits montuur natuurlijk). Of we rijden elkaar in een rolstoel door de gang van een verzorgingstehuis om te kijken wat je ziet als je zittend door het pand gaat. Door een hoge fun-factor voelt men zich snel thuis in een training en komt de ‘echte ik’ naar boven. Die ‘echte ik’ staat open voor nieuwe inzichten. Zo leren deelnemers meer over hoe hun team functioneert, hoe zij zelf communiceren en waar de kansen om beter samen te werken liggen. Het effect dat we bereiken is echt heel groot.

Achteraf maak ik een verslag dat ik deel met de opdrachtgever. Een eenvoudige, heldere visuele weergave van wat we hebben behandeld en bereikt. Maar natuurlijk ook wat de leerpunten en adviezen zijn.

Wat zou je morgen aan de branche veranderen als dat kon?

Ik zou per direct van het spreekrecht van schoonmakers en schoonmaaksters een geaccepteerd feit maken. Het is zo mooi om te zien dat deze mensen met het hart naar het werk komen en het goed willen doen voor anderen.

Geef hen inspraak;  je zult zien dat iedereen daar baat bij heeft.


We bedanken Gina bij deze heel erg bedankt voor haar positieve bijdrage en inspirerende verhaal! We hopen natuurlijk dat jij ook geïnspireerd bent geraakt om aan de slag te gaan met het werkgeluk van jouw schoonmaakcollega’s.

Neem voor meer informatie over Les is Facilities contact met ons op!

[contact-form-7 id=”4927″ title=”Contactformulier Afspraak_Gina”]