Eén van de vragen die ik de praktijk regelmatig krijg, gaat over schoonmaakfrequenties. “Welke schoonmaakfrequentie kan ik het beste kiezen?”
Maar die vraag is niet altijd één, twee, drie te beantwoorden. Dus ik vraag dan altijd eerst hoe het gebruik van de ruimte is?

Loopt het niet lekker?

Voor dit voorbeeld neem ik een zorgorganisatie. Meestal raken we in gesprek omdat het niet helemaal lekker loopt met de schoonmaak. En of dat nu intern door een eigen schoonmaakdienst wordt uitgevoerd, of bij een extern schoonmaakbedrijf in dit vraagstuk niet uit.
In gesprek ga ik op zoek naar de knelpunten in de dienstverlening, de pijnpunten bij de afnemers van de dienst. Ik bekijk de huidige situatie. Wat ligt er nu op tafel? Met welke methodiek werkt men en hoe gaan de gebruikers om met de ruimte?

Twee voorbeelden

Hieronder twee recente voorbeelden die ook bij jouw organisatie kunnen voorkomen:
Pas geleden heb ik een inkooptraject begeleid in een zorgorganisatie waar ook veel cliënten kwamen voor oncologische behandelingen. Je zult begrijpen dat een bezoekerstoilet in zo’n omgeving vaker wordt gecontroleerd (en zo nodig schoongemaakt) dan éénmaal met de ochtendronde; er kunnen ongemakkelijke ongelukjes gebeuren en die wil je snel oplossen.

In zo’n omgeving is het fijn om vast te leggen dat het sanitair vaker op een dag in de ronde zit. 

Bij een ander vraagstuk, eerder dit jaar, werd ik bij een heronderhandelingstraject betrokken door de opdrachtgever. Ook hier ging het om een zorg-omgeving, waar in dit geval de cliënt een ouder wordend en hulpbehoevend persoon was. Hier hebben we eerst specifiek gekeken wat de cliënt nog zelf kon doen. In de regel cliënten het ook juist prettig om zo lang mogelijk zelf actief te blijven. Maar soms kan en past het gewoon niet meer en heb je hulp nodig. Dan ga je differentiëren per cliënt.

Het is dan zaak om een goede balans te vinden tussen eigen regie en overnemen of ondersteunen. Maar het moet dus wel besproken worden en daar gaat het vooral om in dit soort trajecten.

Welke schoonmaakfrequentie kies je?

Het antwoord op de vraag welke schoonmaakfrequentie het beste past, is dus altijd afhankelijk van de situatie. Welke functie heeft een ruimte? Welk type gebruikers zijn er aanwezig en in welke bezetting? Waar nodig besprek je dus zelfs samen met de gebruikers van de ruimte welke mogelijkheden er zijn. Het kiezen van de beste frequentie kan dus best lastig zijn en is vaak maatwerk.

Hulp nodig?

Denk jij dat jouw interne afdeling of externe schoonmaakdienst er nog niet klaar voor is? Laat mij je dan helpen. Ik kom graag en weet waar ik kan sturen. Ik vind namelijk dat mensen ertoe doen. Dat is het enige wat telt.  

Neem contact met me op als je denkt dat ik je op weg kan helpen!