De schoonmaak maakt het voor allerlei bedrijven mogelijk om zich volledig op hun kerntaak te richten. Maar de schoonmaakprofessionals hebben natuurlijk op hun beurt ook een partner nodig die hen ondersteunt en faciliteert. En hiervoor kunnen zij onder andere terecht bij BOMA.

BOMA ontwikkelt en verdeelt al meer dan 45 jaar professionele schoonmaakmaterialen, – middelen en -machines. Maar dat betekent zeker niet dat ze een groothandel zijn die alleen een doosje om de hoek schuift bij de klant.

Mark Engels

We spraken met Mark Engels, Accountmanager Healthcare bij BOMA, over hoe hij en zijn collega’s zich dagelijks inzetten om de schoonmaak efficiënt, circulair en zo leuk mogelijk te maken.

Mark vertelt…

“Oplossingsgericht, positief en betrokken. Dat zijn de drie termen die samenvatten waar wij als bedrijf voor staan. Vanuit die unieke mix helpen wij onze klanten en ontzorgen we ze, zodat zij zich kunnen richten op hun kerntaken.

Constante focus op kennis, innovatie en service

Denk bijvoorbeeld aan de fijnmazige distributie van schoonmaakmaterialen en -middelen. We leveren tot in de werkkast en dat maakt het leven voor onze klanten een stuk makkelijker. Maar eigenlijk zijn die leveringen maar een klein gedeelte van wat we doen. Boven alles zijn we namelijk een adviserende partner en kunnen bedrijven bij ons ook terecht voor instructie, training en advies. Niet alleen schoonmaakbedrijven hoor. Ook andere organisaties die schoonmaakwerkzaamheden in eigen beheer hebben zijn klant bij ons. Voor hen hebben wij constante focus op kennis, innovatie en service.

Zo leerden we bijvoorbeeld dat onze klanten graag grip houden op het verbruik en dat ze willen kunnen sturen op budgetten en kosten. Daarvoor hebben we een eigen managementsysteem ontwikkeld. Onze klanten plaatsen daar hun bestellingen en tegelijkertijd hebben ze helder inzicht in hun uitgaven.

Die functionaliteit heeft er onder andere voor gezorgd dat meerdere grote bedrijven en landelijke spelers uit de schoonmaakbranche ervoor kiezen om met ons samen te werken. Inmiddels bedienen we onze Nederlandse klanten al vanuit vier locaties in Nederland. Eindhoven, Duiven, Capelle aan den IJssel en Biddinghuizen.

Geen romantisch verhaal

Zelf werk ik nu ruim 10 jaar bij BOMA. Na mijn schooltijd ben ik gestart op de commerciële binnendienst en na een aantal jaar heb ik de stap gemaakt naar de buitendienst. Dat was altijd al mijn ambitie en de ervaring die ik binnen had opgedaan kon ik goed gebruiken als Regio Accountmanager. Inmiddels ben ik Accountmanager Healthcare en werk ik dedicated samen met zorginstellingen.

Nee, ook ik heb dus geen romantisch verhaal over hoe ik in de schoonmaakbranche ben beland.” zegt Mark lachend. Maar ik ben er, zoals wij allemaal, inmiddels wel aan verknocht geraakt. Vooral in de combinatie die ik nu maak tussen zorg en schoonmaak. Het gegeven dat je met het schoonmaken van iets heel snel resultaat ziet en tegelijk zo’n belangrijke beroepsgroep in staat stelt om zich te richten op hun core business vind ik gaaf. Bovendien wordt het erg gewaardeerd en dat is fijn.

Ik vind het dan ook super dat ik de uitdaging aan mag gaan om met BOMA de divisie Healthcare te laten groeien binnen Nederland. We hebben zo’n enorme toegevoegde waarde voor de branche dat ik er heel veel vertrouwen in heb. We krijgen van klanten terug dat ze de trainingen en het advies heel erg waarderen en dat ze ons als een echte partner zien. Bijvoorbeeld nu tijdens de corona pandemie zijn leveranties een uitdaging en voorraden schaars. Dat vraagt meedenken in creatieve oplossingen en dat doen we dan ook graag.

373.500 liter per jaar besparen? Dat kan!

Wat is volgens jou de mooiste innovatie die BOMA voert?

“De I-Mop.” zegt Mark zonder twijfel. “Dat is een volwaardige schrobzuigmachine met de flexibiliteit van een vlakmop en echt het meest innovatieve dat op dit moment in schoonmaakland te koop is.

De I-Mop staat eigenlijk voor alles waar BOMA ook voor staat: efficiënt, duurzaam en fun.

In een werkveld waar de tijdsdruk enorm is, en dat geldt natuurlijk zowel voor de schoonmaak als voor de zorg, is dit apparaat een echte uitkomst. Stel je voor dat je maar liefst 1000 m2 per uur kunt reinigen, terwijl je met de hand maar 200 m2 per uur aankunt. Het scheelt heel veel tijd, die dan weer anders kan worden ingezet. Super efficiënt dus.

Daarnaast zijn we er heel trots op dat we met iedere I-Mop die we verkopen een echte goede bijdrage aan de wereld doen. Het apparaat gebruikt namelijk veel minder water in vergelijking met andere schrobzuigmachines en die besparing vertalen wij naar een donatie aan MADE BLUE. MADE BLUE investeert dit vervolgens in schoon drinkwater in landen en regio’s waar de overheid niet in staat is om zelf watervoorzieningen aan te leggen.

Heel recent hebben we een zorgorganisatie uitgerust met 83 I-Mops, waarmee we bijdragen aan maar liefst 373.500 liter schoon drinkwater in ontwikkelingslanden op jaarbasis.

Fun

Heb ik trouwens al gezegd dat het ook heel erg leuk is om met zo’n I-Mop te werken? Het is echt een fun apparaat; lekker licht en heel wendbaar. Er is altijd wel één van de drie breedtematen die het beste past bij de ruimte. We horen vaak van klanten dat ze er ook graag mee werken omdat het heel leuk en makkelijk is om de vloeren in kleine ruimtes, zoals de woon- of badkamer van een cliënt te schrobben. Je kunt er zelfs mee om de toiletpot heen!

We bedanken Mark heel hartelijk voor het leuke gesprek en het inkijkje in zijn werk. We zijn het helemaal met hem eens dat schoonmaak, naast efficiënt en duurzaam, ook leuk moet zijn. Want fijn werken zorgt voor de beste resultaten! Samen alles voor de beste schoonmaak!

Vul je gegevens in als je meer informatie of advies wil over de I-Mop. We maken graag een afspraak met je voor een demonstratie. 

[contact-form-7 id=”2761″ title=”Contactformulier Afspraak_BOMA”]