Een persoonlijk blog van Leon Habraken

Jij volgt Schoonmaak Nederland ongetwijfeld ook om positieve verhalen over de schoonmaak te lezen. Om waardevolle tips en mooie tools te vinden. Niet omdat je zit te wachten op mijn frustraties. Of wel?

Toch wil ik ze eens met je delen, omdat ik denk dat het heel veel duidelijk maakt over mijn missie met Schoonmaak Nederland.

Ik wist niet wat ik meemaakte


Ik val maar gewoon met de deur in huis. Mijn grootste frustratie is een negatieve mindset. Vooral wanneer het gaat om de schoonmaak. Ik ben altijd positief ingesteld; denk in mogelijkheden en niet in problemen. Dat doe ik privé, maar ook zeker in mijn werk.

Dat was vroeger al zo en daarvoor moet ik je even meenemen naar mijn schooltijd. Ik was toentertijd namelijk vastberaden om een opleiding te zoeken waarin ‘dienstverlening’ en ‘gastvrijheid’ de hoofdrol speelden. Uiteindelijk koos ik voor de hotelschool. Daarna werkte ik met veel plezier in de evenementenwereld. Toen ik jaren later de overstap maakte naar de schoonmaakbranche wist ik niet wat ik meemaakte. Wat een totaal andere mindset heerste daar!

Klanten namen het werk dat je deed voor lief en je hoorde pas wat als het fout ging. Geen blije mensen, doordat je met passie je werk doet.

Helaas moet ik toegeven dat er tot op de dag van vandaag nog niets essentieels veranderd aan die negatieve mindset ten aanzien van schoonmaakwerk.

Ja, de schoonmakers werden even tot helden benoemd in de eerste fase van de coronapandemie. Maar dat gevoel zwakt af en uiteindelijk gaan we terug naar het oude. Die mindset is dus hardnekkig en de manier van werken is nog niet duurzaam veranderd. Een paar uitzonderingen daargelaten.

Afkeuren is een feestje


Neem bijvoorbeeld bepaalde adviesbureaus die kwaliteit meten, afkeuren en herkeuren (afkeuren is een feestje, want dan mogen ze een factuur sturen of misschien wel een hele nieuwe offerteronde begeleiden). Die zijn een doorn in mijn oog.

Ik droom van een schoonmaakbranche waar gelukkige klanten en schoonmakers centraal staan, in plaats van de factuur.

www.gradez.nl

De afgelopen jaren heb ik dan ook heel veel geïnvesteerd om de branche positief te inspireren èn de juiste tools te bieden. Eén van de resultaten daarvan heb je inmiddels gevonden: www.schoonmaaknederland.nl.

Daarnaast ben ik onwijs trots op Gradez, het kwaliteit meetsysteem dat ik samen met mijn compagnon ontwikkelde. Een systematiek waar beleving een prominente plaats heeft gekregen en die zich richt op het verbeteren van resultaat. Niet op het afrekenen van de schoonmaker en zeker niet op het tellen van fouten.

Wil je daar meer over weten, stuur me dan even een whatsapp-berichtje en ik vertel je er alles over!

Denk jij ook dat het anders moet? Laten we daar samen mee aan de slag gaan!