Al zoekende naar wat echt bij haar paste rolde Rita Brouwer de wereld van de professionele schoonmaak in. Toen ze, na haar studie ‘Facility Management’ in Groningen, ging werken voor Alpheios bleek dat een schot in de roos. Ze raakte verslingerd aan de mensen in de schoonmaak.

Rita vertelt:

Ik had in mijn facilitaire opleiding de richting communicatie gekozen en ging na mijn afstuderen aan de slag in de evenementenbranche. Ik kwam er alleen al snel achter dat het niet was waar ik echt gelukkig van werd. Zonder twijfel zei ik mijn baan op, vastbesloten om te ontdekken wat dan wel mijn passie was.

Ik had nooit verwacht dat ik die zou vinden in een uitzendbaan, maar het gebeurde toch. Via een uitzendbureau kon ik aan de slag als instructrice van schoonmaakmaterialen bij Alpheios en vanaf de eerste dag was ik verkocht.

Verkocht?

Het waren niet die sponsen en microvezeldoeken hoor, maar het waren de schoonmakers.

Ik was dan ook heel erg verbaasd over het gevoel dat sommige mensen mij gaven zodra ik vertelde dat ik in de schoonmaak werkte. Af en toe werd je ronduit als een klein kind behandeld. Die benadering strookte totaal niet met de realiteit, want ik ontmoette in mijn werk vooral gepassioneerde mensen. Stuk voor stuk waren de schoonmakers die ik leerde kennen mensen met veel kennis en kunde. En een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Gedreven om het beste uit hun werk te halen. Letterlijk te shinen!

Ik leerde weliswaar heel veel over de branche in het algemeen en over de materialen en middelen, maar het waren de mensen waar ik door werd geraakt, recht in mijn hart. Ik concludeerde al snel dat ik er mijn steentje aan wilde bijdragen om die groep de waardering te geven die ze verdienen.

Iedereen heeft waardevolle skills in zijn rugzak

Inmiddels zit ik ruim 22 jaar in het vak en heb ik geleerd dat de sleutel tot succes ook vooral zit in die mensen. De uitdaging is om bij iedere individuele medewerker duidelijk te krijgen waar hun grootste toegevoegde waarde zit èn wat hun unieke kwaliteit is. Vaak is men zich er zelf niet van bewust, maar iedereen heeft ervaringen uit het verleden die hen vormen. Ze zijn landen ontvlucht, hebben huizen gekocht, kinderen opgevoed en zijn voorzitter geweest bij de muziekvereniging. Daarmee hebben zij talenten ontwikkeld die op één of andere manier waardevol kunnen zijn in het werk. We bieden onze medewerkers tegenwoordig dan ook een profieltest aan. Door het gesprek met hen aan te gaan hoor je dingen die je nog niet over hen wist en wordt duidelijk wat hun persoonlijke drijfveer is. Vanuit daar kan je werken aan zelfsturing en dan komen mensen tot bloei.

We hebben bijvoorbeeld al onze voorwerkers opgeleid tot VIP-coach. Zij helpen anderen om meer resultaat en voldoening uit hun werk te halen. Zij kunnen hun vakmanschap inzetten om hen te helpen beter te worden in wat ze doen. Door de interactie op te zoeken verhogen ze voor zichzelf en voor anderen het werkplezier. Er zijn grote resultaten bereikt door mensen te helpen om beter te communiceren. Met elkaar en met klanten.

Je werkt inmiddels bij Hago Zorg. Wat doe je precies?

Ik ben zorgcategoriemanager, met als specifiek aandachtsgebied (academische) ziekenhuizen. Samen met onze partners en opdrachtgevers werken we aan de innovatie en doorontwikkeling van onze dienstverlening. Onze mensen kunnen nog zo veel meer betekenen in de zorg, vooral ook om de zorg te ontlasten. Dit betekent ook dat we te maken krijgen met nieuwe taakgebieden. De nieuwe competenties en vaardigheden die hierbij aan bod komen hebben we of al in huis, of moeten nog (verder) ontwikkeld worden. Dit maakt de job van onze medewerkers nog interessanter en uitdagender.

Heb je al grote veranderingen gezien in hoe de wereld tegenover schoonmaak staat?

De aandacht voor een schone en veilige omgeving binnen bedrijven en zorginstellingen is de afgelopen jaren steeds groter geworden. De pandemie heeft daar ook een extra boost aan gegeven, maar ik zie dat dit op sommige plekken meer focus nodig heeft. Het geeft een extra praatstuk en de mogelijkheid om meer toegevoegde waarde te leveren. We willen en mogen als schoonmaakorganisatie bijvoorbeeld steeds vaker meedenken over hoe wij er aan kunnen bijdragen dat men in de zorg ‘aan het bed’ efficiënter en met meer aandacht voor de patiënt kan werken.

Wat zou je nog willen veranderen in de branche?

Ik vraag me wel eens af of het niet eens tijd is om de organisatiestructuur aan te passen. Het aansturingsmodel in de schoonmaak is al heel lang hetzelfde. Zou daar nog winst te behalen zijn? Kunnen we dat slimmer doen? Zijn er organisatievormen denkbaar waarin talent nog meer tot zijn recht komt?

Dat ligt ook in het verlengde van de studie die ik op dit moment volg in ‘Behavioral en Cultural Governance. Daar staan dilemma’s rond wendbaarheid en verandervermogen van organisaties centraal. Leren hoe je een gezond ecosysteem kan bouwen, behouden en succesvol kunt interveniëren in cultuur, gedrag, kernwaarden en veranderkracht in je eigen organisatie.

De schoonmaak is best een traditionele branche en ik ben wel redelijk wars van de kramp van calculeren en controleren geworden. In sommige situaties is het wel nodig hoor, maar het moet veel meer een bewustwordingstool zijn. Nogmaals: de sleutel van het succes zit in de mensen.

Heb je als afsluiter, met alle ervaringen uit jouw loopbaan, nog een mooie tip?

Ja zeker. Vanuit de gedachte dat iedereen unieke kwaliteiten en persoonlijke drijfveren heeft, raad ik organisaties aan om hierover met mensen in gesprek te gaan. Ook is het goed je te realiseren dat men niet vanzelfsprekend weet wat voor jou belangrijk is. Als je ergens iets van vindt, of als er iets is dat het werk voor jou leuker kan maken, geeft het dan aan. En vind je het lastig om iets bespreekbaar te maken, vraag daar dan hulp bij.

Letterlijk dus: durf te vragen!

We bedanken Rita bij deze natuurlijk hartelijk dat ze haar verhaal met ons wilde delen!

Wil jij dit ook eens doen? Neem dan contact met ons op.