aanbieder worden

Samenwerking met een kennispartner

Joost Lindenborn is een schoonmaakprofessional in hart en nieren. Zijn CV laat een indrukwekkende lijst van ervaringen in de branche zien, variërend van Regiomanager bij een landelijk opererend schoonmaakbedrijf, Implementatiemanager Large Accounts tot  Key Accountmanager. In de loop der jaren heeft Joost heel wat schoonmaakoffertes gemaakt, projecten begeleid en teams gecoördineerd. Dit alles heeft er uiteindelijk toe geleid dat Joost zijn bedrijf ‘Eerlijk Doen’ is opgestart. En Eerlijk Doen is niet alleen de naam van zijn bedrijf, maar het zegt ook precies waar hij voor staat.

Joost vertelt…

“Mijn missie met Eerlijk Doen is om de schoonmaak eerlijk en rendabel te laten zijn. In alle jaren dat ik werkzaam ben in de branche heb ik veel meegemaakt, maar is het me vooral duidelijk geworden dat de meeste partijen gaan voor één ding: eigen winst. Het beste resultaat komt pas later op de prioriteitenlijst. Ik ben er van overtuigd dat een andere mindset kan zorgen voor een samenwerking, waar alle partijen wel het beste resultaat krijgen. Elkaar oprecht wat gunnen en optimale transparantie leveren een gezonde situatie voor op iedereen. Dat is waar ik voor ga en waar ik voor sta.

Gelukkig werk ik tegenwoordig veel samen met ondernemers die op dezelfde manier in de race staan en dat levert mooie projecten op. Bij GGZ heb ik bijvoorbeeld het stokje over genomen van Leon Habraken. Momenteel ben ik daar als interim manager aan de slag met het verder vormgeven aan de flinke bezuinigingsopdracht die daar lag. Een pittige opdracht, waar ik mijn ervaring met het coördineren van de operatie heel goed heb kunnen inzetten. De schoonmaakmedewerkers vielen in eerste instantie nog onder de zorgteams. Met de verschuiving van deze krachten naar de afdeling facilities konden we de professionalisering die nodig was echt doorvoeren. Zo hebben we onder andere de switch gemaakt van traditionele schoonmaak naar het werken met microvezeltechniek. En zijn de werkprogramma’s gestandaardiseerd waar mogelijk. Er is heel wat veranderd en dat vroeg ook de nodige flexibiliteit van de medewerkers. Niet makkelijk, want werken voor een ondersteunde dienst is echt wel even anders dan onderdeel zijn van de corebusiness. Je staat dan als schoonmaker echt in dienst van het zorgproces. Maar zoals altijd heeft het uitgangspunt om voor alle partijen de beste oplossing te creëren geleid tot een organisatie breed gedragen werkwijze. We mogen er dan ook trots op zijn dat, naast de flinke bezuiniging op het budget voor schoonmaakonderhoud, we ook een enorme professionalisering hebben doorgevoerd.

Via Schoonmaak Nederland vind ik de tools die ik nodig heb. Het is voor mij een kennisbank en sparringspartner. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning in het maken van een werkprogramma’s en in het calculeren van een schoonmaakprogramma. Allemaal van hele grote waarde in mijn werk bij GGz. En als kers op de taart: het kwaliteitsniveau van de schoonmaak binnen GGz ligt hoger dan wanneer een externe schoonmaakpartij het werk zou uitvoeren.

Ik hoop in de toekomst nog veel met de professionals van Schoonmaak Nederland samen te werken. In onze visie op het vak zitten Leon en ik heel erg op één lijn en we vullen elkaar perfect aan in kennis en expertise. Maar het belangrijkste is dat we het geloof delen dat als we de juiste partijen verbinden, een eerlijke manier van werken ontstaat, waarmee iedereen tevreden kan zijn.”