aanbieder worden

Heb je er schoon genoeg van?

Niet lullen, maar poetsen! Of is het andersom?

Wat doe je als je schoonmaakbedrijf prima kwaliteit levert, maar alles er omheen fout lijkt te gaan?

Vaak is de technische kwaliteit van de schoonmaak vastgelegd in een overeenkomst. Met een kwaliteitsmeting is makkelijk te toetsen of daar aan wordt voldaan.

Maar heb jij met jouw schoonmaakbedrijf ook de afspraken gemaakt over hoe je fijn samenwerkt?

Schoon is niet genoeg

Eén van de mooiste ontwikkelingen die ik in de loop der jaren heb gezien is dat er steeds meer aandacht is voor alles om de schoonmaak heen. Dus niet zozeer het poetsen zelf staat bovenaan de prioriteitenlijst, maar ook hoe we met elkaar omgaan.

Werkplezier voor de schoonmakers en gastvrijheid hebben een belangrijke plek gekregen in de samenwerking (zie ook ons interview met Mieke van Sark-Bouwhuis van Gastvrijheid in Bedrijf) . Schoonmaakbedrijven besteden veel aandacht aan klantbeleving. En dat merk je vanaf het contact met de mensen op de werkvloer, de manier van communiceren met het kantoor, tot aan de ‘look & feel’ van de werkwagen. 

Toch merk ik regelmatig dat mijn klanten -ondanks een goede kwaliteit- op zoek willen naar een ander schoonmaakbedrijf. De samenwerking loopt niet zoals verwacht.

“Wat heb je daar dan precies over afgesproken?” is de eerste vraag die ik stel. Meestal met een glazige blik als reactie.

“Hoezo? Ik mag toch verwachten dat… (vul maar in: de schoonmaker mij breed glimlachend goedemorgen wenst, de regiomanager mij eens in de week belt om even te vragen hoe het gaat, de factuur een gouden randje heeft).

Beleving is minstens net zo belangrijk 

En daar gaat het dus mis. Want er wordt wel vastgelegd hoe de schoonmaakkwaliteit moet zijn, maar over de kwaliteit van de beleving staat niets op papier.

Zo komt het bijvoorbeeld voor dat de schoonmaker hard doorwerkt en geen tijd verspilt met prietpraat. Terwijl de klant het juist fijn vindt om even te kletsen over het weekend. Of andersom. Is de ander dan bot of onvriendelijk? Of hebben jullie gewoon andere verwachtingen?

Dus toch eerst lullen en dan pas poetsen!

Echt, dit soort onenigheid kan hoog oplopen. Ik heb het meer dan eens gezien. Tot frustratie van alle betrokkenen is de sfeer belabberd en lijkt er geen normaal gesprek meer mogelijk. Het contract wordt tot op de letter gevolgd en alle flexibiliteit is weg.

Tijd om afscheid van elkaar te nemen?

Nee, natuurlijk niet. Daar schiet niemand wat mee op!

Het is tijd om nu eens echt samen vast te stellen wat je van elkaar verwacht. Ga in gesprek met elkaar en spreek uit dat je een echt partnership wil opbouwen. Maak duidelijk (en dan meteen ook meetbaar) waar de samenwerking aan moet voldoen, zodat jij als klant èn het schoonmaakbedrijf gelukkig zijn. Die kwaliteit was al prima op orde, dus het kan alleen maar leuker worden!

Hoe doe je dat?

Wil je beleving ook in jullie organisatie integraal onderdeel maken van de schoonmaak, maar weet je nog niet zo goed hoe je dat aan moet pakken? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee!


Wist je dat we binnenkort een app lanceren waarmee je de kwaliteit en beleving van de schoonmaak makkelijk kun meten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte zodra we live gaan!