Een uitzonderlijk positieve schoonbeleving komt niet tot stand door investeringen in schoonmaak alleen, stelt onderzoeker en promovendus Martijn Vos in een artikel voor Service Management.

Waardoor dan wel? Vos geeft drie tips voor het verbeteren van de schoonbeleving van eindgebruikers.

  1. Voer metingen uit. Inzicht in de schoonbeleving bij eindgebruikers krijg je door te meten. Dat kan met behulp van een klassieke vragenlijst of met meer innovatieve methoden zoals feedbackapps.
  2. Zorg dat de basis op orde is. Het is belangrijk om het schoonmaakproces op orde te hebben. Investeringen in architectuur en personeel leiden niet tot het gewenste effect als het schoonmaakproces zelf niet op orde is.
  3. Plan gerichte interventies. Til de schoonbeleving van eindgebruikers naar een hoger niveau door op basis van stuurinformatie gerichte interventies te plannen en uit te voeren. Denk daarbij aan investeringen in meer zichtbare schoonmaak, geur of architectuur.

Het volledige artikel lees je hier en hier op de website van Servicemanagement.

Wil je meer weten over hoe je schoonbeleving kunt meten, verbeteren en borgen? Neem dan eens een kijkje op de informatiepagina over Gradez!