Zomaar even drie voorbeelden van een praktijksituatie op gebied van kwaliteit in de schoonmaak.


“Rétedruk ben ik vandaag geweest, planning in orde maken voor volgende week, uren registreren zodat de verloning door kan gaan. Eigenlijk had ik volgens ons ISO-systeem ook nog eens 10 DKSjes moeten lopen voor mijn leidinggevende, maar dat red ik niet meer. Ik scoor deze week geen punten ben ik bang. Gelukkig wel bij mijn medewerkers want de lonen kunnen gewoon verwerkt worden en dat staat voorop.”


“Helaas komt er tijdens mijn beoordelingsgesprek een streepje achter mijn naam. Ik heb maar 64% van de te lopen schoonmaak kwaliteitsrondes gelopen. Daarmee gaan we ons ISO-certificaat niet behouden als ik de auditor te woord moet staan. Ik hoorde van mijn collega dat ze hetzelfde probleem heeft.”


“Mijn leidinggevende vroeg of ik de kwaliteitscontrole heb gelopen van achter mijn bureau. Oké, ik geef eerlijk toe dat ik dat heel soms wel eens doe. Ik weet toch precies wat er speelt, dus dat kan prima en scheel heel veel tijd.”



Waarschijnlijk zijn deze situaties herkenbaar voor je.

In de drukte van de dag schieten sommige acties er wel eens bij in en wordt ervoor gekozen om de taken te doen die direct invloed hebben op collega’s of de klant. Medewerkers en leidinggevenden doen zoveel ze kunnen om de beste prestaties te leveren. De registratie van de kwaliteitscontrole moet nog maar een dagje wachten, het is urgenter om te zorgen dat de collega’s op tijd hun salaris gestort krijgen en dat de dienstverlening voor de klant doorgaat.

Het is een veel voorkomend probleem in de schoonmaak, maar gelukkig is daar nu een oplossing voor.

Snel en gemakkelijk kwaliteit bepalen in de schoonmaak.

Onlangs werd er namelijk een nieuwe applicatie gelanceerd, genaamd Gradez. Met deze software kan iedereen die met schoonmaakdienstverlening te maken heeft, kwaliteit meten, verbeteren en borgen. Met Gradez loop je eenvoudig een kwaliteitscontrole, zonder dat je veel tijd nodig hebt voor de voorbereiding of de uitwerking ervan.

  • Doordat iedereen met een account op elk moment het portal in Gradez kan inzien, zijn klant en leidinggevende gelijk na de controle precies op de hoogte van de status van de schoonmaak.
  • Er is extra ruimte ingericht om aanvullende afspraken vast te leggen, zodat je altijd terug kunt kijken wat er is afgesproken.
  • Je kunt ter plekke aan de klant vragen wat hij of zij van de dienstverlening vindt en geeft daarmee beleving ook de plek in de controle die het verdient.
  • Met behulp van gps worden de exacte tijd en locatie van de controle geregistreerd, zodat je in de onderbouwing van het ISO-systeem altijd aan kunt tonen dat controles ook daadwerkelijk op locatie zijn gelopen.

Met allerlei van dit soort handige features maakt Gradez jou groots in schoonmaak.

Gratis proefabonnement

Wil je Gradez zelf eens uitproberen? Neem dan een kijkje op hub website.

Je kunt nu zelfs een gratis proefabonnement van 30 dagen nemen om de applicatie eens rustig uit te proberen! Super handig.