Ik heb een nieuwe app op mijn telefoon. Met deze app kan ik foto’s bewerken. Ik kan de kleuren veranderen, ik kan ze draaien, rode ogen bewerken en teksten toevoegen. Vooral dat laatste geeft mij inspiratie. Foto’s die ik neem als ik op locaties controles loop of trainingen geef lenen zich goed voor een korte tekst op de foto. 

Terwijl ik dat deed vielen mij een paar zaken op. De eerste is dat er bij telefoonhoorns van vrouwelijke medewerksters vaak make-up op zit. Dat is niet bijzonder, maar wel als je gaat nadenken. De hoorn met het luistergedeelte komt toch tegen je oor en niet op je gezicht? Of wordt er ook make-up op de oren gedaan? Ik ben er nog niet over uit. Ik kan niet de dames (en misschien enkele heren) verbieden om zich op te maken, zij vinden dat belangrijk voor hun uitstraling. Maar is er geen mape-up die niet afgeeft of die niet vettig is, want voor de schoonmaker is het een crime. Misschien een idee voor al die producenten van make-up om daar eens stil bij te staan en iets moois te ontwikkelen.

Als ik het heb over uitstraling is het natuurlijk ook belangrijk dat de dienstverlener zijn materialen in goede conditie heeft, dat geeft een betrouwbare en professionele uitstraling. Ik kom toch vaak werkwagens tegen die zacht gezegd een rommeltje zijn of stofzuigers die met plakband aan bij elkaar gehouden worden. Zuinigheid met vlijt is denk ik het devies. Maar het heeft een keerzijde en die is dat het geen visitekaartje is voor je als dienstverlener. Hierdoor kan het zijn dat je opdrachten misloopt of kwijtraakt omdat men denkt “als ze hun eigen materialen niet kunnen verzorgen/schoonhouden, kunnen ze dan wel mijn gebouw schoonhouden?”

Ik kom dit, helaas, toch met enige regelmaat tegen. Als ik dan een foto maak en daar een tekst in verwerkt krijg ik veel reacties dat ik gelijk heb. Het gaat mij niet om het gelijk het gaat mij om het besef dat het beter kan. Het besef dat de leidinggevende dit zelf moeten signaleren en daar actie op moeten ondernemen. Het is de uistraling van het bedrijf direct op de werkvloer.

Dit geld ook voor het werk dat de schoonmaker(s) uitvoeren. De details die de uistraling van het werk kunnen maken of breken. Is de vloer goed gestofzuigd dan oogt deze schoon, maar als in de hoek van het tapijt een stof opbouw is dan is het effect direct verdwenen. Je hoeft niet dagelijks de hoekjes te stofzuigen, maar kijk eerst in de ruimte wat je moet schoonmaken dan kan het zijn dat het tapijt alleen in de hoekjes gezogen moet worden. De 80%/20% regel en dat wil zeggen eerst kijken dan doen. Dat kan bijdragen aan een goede en professionele uitstraling van het schoonmaakwerk.

Edgar van Engelen

Directeur Clear4Clean