Meta Boelens – Branchemanager Zorg bij CSU
In alles wat ik doe staat ‘de mens en de relatie’ centraal

Meta Boelens is Branchemanager Zorg bij Schoonmaakbedrijf CSU.

Als Schoonmaak Nederland vinden we het altijd enorm inspirerend om met professionals te praten over waarom zij voor de schoonmaakwereld hebben gekozen. En om meer te leren over hun visie op het werkveld.

Eén van de vragen die we altijd stellen is: “welke ontwikkeling hoop je in de toekomst nog te zien in de branche?”

Meta heeft daar een heel duidelijk beeld van en wij zijn blij dat ze dit met ons wilde delen.

Vooruitstrevend

Al tijdens haar studiejaren wist Meta Boelens heel goed wat ze wilde en waarom. Zo regelde ze voor zichzelf een stage bij La Place, terwijl de hotelschool waar ze studeerde dat eigenlijk geen geschikte plek vond. Maar de horecaketen was net in opkomst, werkte altijd met verse en regionale producten en bood een concept van maximale transparantie aan de gasten, omdat de klant letterlijk kon zien hoe het eten werd bereid. Dat was in die tijd heel vooruitstrevend en dan ook precies wat Meta enorm aansprak.

De succesvolle stage verruilde ze later voor een vaste baan bij La Place en in de jaren die volgden werkte Meta in alle mogelijke operationele functies, op alle soorten locaties. Tot ze in februari 2016 de laatste deur op slot mocht draaien in verband met het faillissement van V&D.

Inmiddels was Meta overigens begonnen met een deeltijdstudie Small Business en Retail Management en wist ze nog steeds heel goed wat ze wilde. Alleen niet precies waar. Ze ging letterlijk via Google op zoek naar een vacature die paste bij haar kernwaarden. Ongeacht de functie, werkgever of locatie. Dat leidde er uiteindelijk toe dat Meta startte bij het Radboudumc als Operationeel Manager van de schoonmaak Eigen Dienst. De overstap naar CSU maakte ze tegen het eind van 2019.

Horeca, zorg en schoonmaak. Drie verschillende werelden?

“Ja en nee. Ik heb in mijn rol bij Radboudumc alles geleerd over schoonmaak door met heel veel mensen intern te spreken. Ik trok op met de hygiënisten om protocollen te doorgronden en de achtergrond ervan te begrijpen. Die kennis combineerde ik met alles wat ik leerde in mijn eerdere rollen bij La Place en in mijn opleiding. Mijn scriptie ging over arbeidsmotivatie in relatie tot klantwaarde. Niet alleen voor de horeca, maar ook perfect voor de schoonmaak dus.

Ook nu ik bij CSU werk blijft de relatie tussen wat de klant ervaart en hoe de schoonmaakmedewerkers hun taak uitvoeren een heel interessant onderwerp. Want hoe zorg je nu dat medewerkers intrinsiek gemotiveerd worden om het beste uit zichzelf te halen? Dat is een mooie uitdaging en gaat naar mijn mening het beste door zoveel mogelijk de hiërarchie eruit te halen en te prikkelen tot verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Uiteindelijk om te zorgen voor schoonmaak met aandacht voor patiënt, cliënt en klant.”

Welke uitdaging ga je zelf graag aan?

Wat mij verbaasde toen ik voor het eerst met klanten aan tafel ging, is dat zij wat minder vertrouwen hadden in de schoonmaakbranche. Dit heeft te maken met het feit dat ze weinig transparantie en grip op schoonmaakkosten ervaren.

Dat is voor mij geen goede basis om samen in deze uitdagende tijd de toekomst vorm te kunnen geven, terwijl dat nou juist is wat ik het liefste doe! Co-creëren samen met partners. Maar dan moet een klant zich wel echt een partner voelen; daar ga ik dan ook eerst mee aan de slag.

Het is mijn persoonlijke ambitie om  nieuwe businessmodellen te ontwikkelen die uitgaan van andere inzichten. Waardoor we gezamenlijke transparantie en grip op kosten bewerkstelligen.

We moeten gewoon goed uitleggen wat de klant krijgt voor het geld dat hij uitgeeft aan onze dienstverlening. Als we daarnaast veel meerwaarde creëren, dan neemt de verhouding prijs/kwaliteit toe en ontstaan er mogelijkheden tot co-creatie. Net zoals La Place dat deed met de open keuken, wil ik dat we in de schoonmaak maximaal transparant zijn.

En dan wil ik het met klanten helemaal niet over uren hebben, maar over resultaten. Dat gaat veel verder dan resultaatgericht schoonmaken, want we zijn als mensen nogal doorgeslagen met onze werkprogramma’s. We moeten weer terug naar het menselijke, naar verbinding.

Je noemde het je persoonlijke ambitie om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen die uitgaan van hele andere inzichten. Ga je dat bij CSU doen?

“CSU is een mooie en ambitieuze organisatie; natuurlijk heb ik binnen de club mijn Brancheplan voor de Zorg al gepresenteerd.” zegt Meta lachend. “Mijn ambitie ligt in de basis in de relatie; met klanten en hun medewerkers, cliënten en/of patiënten. En met onze medewerkers en hun leidinggevenden. Als we samen kunnen bouwen aan een goede relatie dan bouwen we ook aan aspecten als nieuwe businessmodellen, nieuwe dienstverleningsconcepten, innovaties etc.. Maar in alles staat ‘de mens en de relatie’ centraal.

Alleen dan gaat het ons in gezamenlijkheid lukken om de integrale zorgkosten te laten dalen. Terwijl tegelijkertijd de kwaliteit, veiligheid en beleving van hygiëne kunnen toenemen. Want ik zie waar de zorg mee te maken heeft en ik wil (en kan) daarbij helpen. Mijn ultieme wens is dat zorgorganisaties er voor open staan om een dusdanig verregaande samenwerking met ons aan te gaan, dat ik kan doorgronden wat de zorgprocessen zijn. Want zodra ik die snap kan ik mijn expertise daar als het ware omheen vouwen. Dan komen we echt veel verder.

Ik weet dat de bal bij ons als schoonmaak ligt en ben er van overtuigd dat we met de schoonmaak hele grote meerwaarde kunnen bieden. Vooral met de combinatie van de Zorgbranche binnen CSU en de inzet van Tzorg voor de laag complexe zorgtaken kunnen we het verschil maken.

Het verschil dat ik zo enorm graag wil bereiken.


Wij bedanken Meta natuurlijk heel hartelijk voor het delen van haar visie op haar werkveld. Mooi om te zien hoe zij zich met een bewuste passie inzet voor het beter maken van de schoonmaak.