Blog
Wie heeft de oplossing voor dit probleem?
Er heerst een angstcultuur onder schoonmaakbedrijven
Sociale innovatie bij schoonmakers Gemeente Etten-Leur
Om het contact tussen kantoorpersoneel en schoonmaker te verbeteren, startten WVS Schoonmaak en Gemeente Etten-Leur het succesvolle sociale innovatieproject: ‘Hoi!
Mag ik even helpen?’.
Krapte op de arbeidsmarkt? We moeten anders gaan denken!
Schoonmaakbedrijven hebben grote moeite openstaande vacatures te vervullen. Toekomstbestendig zijn vraagt om een verschuiving in onze denk- en werkwijze!
Werken aan Duurzame inzetbaarheid
Desi Hulzebos-Lok besteedt veel aandacht aan duurzame inzetbaarheid van de ZZP’ers waar zij mee samenwerken. Dit zijn voornamelijk Poolse arbeidsmigranten, die een waardevolle aanvulling zijn van het vaste team van LOK.
Een schoonmaakrobot maakt het werk makkelijker, leuker én minder belastend
Tonny van der Loo van Garant Schoonmaakdiensten is super enthousiast over robotisering. Maar, hoe handig het ook is dat een robot sommige zware en repeterende werkzaamheden kan overnemen, een apparaat zal nooit een volwaardige vervanger worden voor de schoonmaker.
De schoonmaker van de toekomst
Dit is waarom resulaatgericht en datagestuurd werken grote invloed hebben op het profiel van de schoonmaker van de toekomst.
Dit was het jaar 2022 van Schoonmaak Nederland
Dit was ons jaar aan de hand van de mooiste ontwikkelingen, trends en ‘weetjes’.
Hoe kies je de beste schoonmaakfrequentie?
Eén van de vragen die ik de praktijk regelmatig krijg, gaat over schoonmaakfrequenties. “Welke schoonmaakfrequentie kan ik het beste kiezen?”
Maar die vraag is niet altijd één, twee, drie te beantwoorden. Dus ik vraag dan altijd eerst hoe het gebruik van de ruimte is?
Moeten we weer gaan staken?
Na grote stakingen in de schoonmaakbranche in 2010 werd de “Code Verantwoordelijk Marktgedrag” in het leven geroepen. Toch zijn er nog steeds te veel misstanden.
Mijn grootste frustratie
Een negatieve mindset frustreert me. Ik droom van een schoonmaakbranche waar gelukkige klanten en schoonmakers centraal staan, in plaats van de factuur.
Tegenwind
Laat jij je leiden door de expert of kies jij er zelf voor om een andere richting op te gaan? Tegen de wind in. Net wat zwaarder en spannender
“Bewonersgerichte schoonmaak is enorm waardevol gebleken binnen onze organisatie”
Interview met Cor Heespelink over bewonersgerichte schoonmaak binnen Cicero Zorggroep.
“Ik ontmoet vooral gepassioneerde mensen in de schoonmaak”
Interview met Rita Brouwer over haar ervaringen in de schoonmaakbranche. De sleutel tot succes zit in de mensen.
Bas Oosterbaan: passie is de basis
Interview met Bas Oosterbaan over hoe passie de rode draad in zijn werk als interim Facility Manager is.
Inzicht. Durf jij het te vragen?
Als je wilt weten hoe de calculatie van het schoonmaakbedrijf tot stand is gekomen, zal je om inzicht moeten vragen. Of durf je dat niet?
Afkeuren is een feestje
De afgelopen jaren heb ik heel veel geïnvesteerd om de schoonmaakbranche positief te inspireren èn de juiste tools te bieden.
Geluk gaat boven geld
Ik kies opdrachten en opdrachtgevers uit waar ik gelukkig van word. Want voor mij gaat geluk boven geld.
Zeg nooit: ‘Sorry, mag ik er even bij?’
Interview met Cindy van der Blom.
We schrijven vaker over inspirerende en ambitieuze professionals die werken in onze mooie schoonmaakbranche. In die reeks mag het verhaal van Cindy van der Blom zeker niet ontbreken.
Meer werkgeluk en efficiënter werken met betere resultaten
Interview met Gina Salentijn. Zij is Lean Effectiviteit Trainer. Zij is één van die professionals die wij graag in de spotlight zetten.
Schoonmakend Nederland: het frisse nieuwe jasje van de OSB
Interview met Rob Rommelse – Over de nieuwe koers van Schoonmakend Nederland (voorheen OSB) en zijn wensen voor de schoonmaakbranche.
Meta Boelens – Branchemanager Zorg bij CSU
Interview met Meta Boelens – Ik zie met welke uitdagingen de zorg te maken heeft en ik wil (en kan) daarbij helpen. Zodra ik de zorgprocessen kan doorgronden, vouw ik mijn expertise daar omheen.
Hoe schoon is de school van jouw kinderen in de toekomst?
Als het budget krimpt, is het dan nog wel haalbaar om de hygiënestandaard te borgen op scholen?
Te druk voor kwaliteit in de schoonmaak?
Met de software van Gradez kan iedereen die met schoonmaakdienstverlening te maken heeft, kwaliteit meten, verbeteren en borgen.
De nieuwste applicatie voor iedereen die schoonmaak wil verbeteren is live!
Gradez maakt het mogelijk om schoonmaakkwaliteit en -beleving aan elkaar te koppelen. Zo kan iedereen schoonmaak kwaliteit meten, verbeteren en borgen.
Schoonmaken is een Vak!
Interview met Maurice Rutgrink – De stip op de horizon van SieV is een Facilitaire CAO die geldt voor verschillende facilitaire werkvelden. We willen af van de huidige CAO voor schoonmaak.
Dit is de reden dat een slager best zijn eigen vlees kan keuren
Je kunt als verantwoordelijke in de schoonmaak wel zeggen dat je voldoet aan de beste kwaliteitseisen, maar de vraag is dan of je objectief genoeg bent.
Interview met Glenn Timmer – Young Sales Professional van Oost-Nederland
Interview met Glenn Timmer – Glenn werkt als Sales Consultant bij Asito en is eind 2020 gekozen tot Young Sales Professional van Oost-Nederland.
Code Verantwoordelijk Marktgedrag – Succes bereik je samen
Met de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is het positieve perspectief dat partners goed met elkaar blijven samenwerken onder handbereik.
Code Verantwoordelijk Marktgedrag in offertes en aanbestedingstrajecten
Om te kunnen sturen op meer kwaliteit, betrokkenheid en respect worden er in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag vier gouden regels voor de inkoop van schoonmaak genoemd.
“Dat kan toch niet Leon?”
Schoonmaakmedewerkers kunnen bijna in iedere zorginstelling werken met dezelfde productienormen.
“Die meneer of mevrouw die ‘s ochtends vroeg opstaat als iedereen nog slaapt…daar gaat het om.”
Interview met Michel van den Berg – “Ik geloof er oprecht in dat mensen die plezier hebben veel beter functioneren en minder snel ziek worden.”
Waarom kosten besparen door resultaatgericht schoonmaken een illusie is
Kosten besparen door de overstap naar resultaatgericht schoonmaken? Het is een illusie.
Fred Klaassen van Asito – “Mijn mensen zijn goud.”
Interview met Fred Klaassen van Asito – Fred ging met Schoonmaak Nederland in gesprek over zijn ervaringen in het schoonmaakvak. “Mijn mensen zijn goud”.
Kwaliteit meten gaat niet om fouten tellen
In de samenwerking tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever is er wat ons betreft één ding het allerbelangrijkste: een goede verstandhouding.
Samen neem je de verantwoordelijkheid om de kwaliteit op het gewenste niveau peil te krijgen en te houden. En als het dan vanuit de klant gezien even niet loopt zoals gewenst, kun je samen in gesprek om de dienstverlening weer goed af te stemmen.
Kostenefficiënt schoonmaakkwaliteit meten met een frisse blik?
De meeste organisaties die de kwaliteit van de schoonmaak willen laten monitoren besteden dit uit aan een adviesbureau. Het adviesbureau verzorgt vervolgens een kwaliteitscontrole volgens de VSR-KMS; de Nederlandse standaard voor het meten van schoonmaakkwaliteit. Deze standaard is ontwikkeld door de Schoonmaak in samenwerking met TNO. De uitslag van een dergelijke meting is een Voldoende of Onvoldoende.
Vloeronderhoud verdient spreiding en aandacht
Tijdens de zomervakantie worden op scholen de vloeren hersteld van hun slijtageslag van het afgelopen schooljaar.
HvH Cleaning & Facilities over de ‘Schoonmaakmedewerker 3.0’
Twee jonge ondernemers met passie voor de schoonmaak en een droom om de schoonmaakwereld te veranderen.
“Wij zijn niet de grote jongens uit de branche. Wij zijn de partij die weet dat het anders kan.”
Kunnen kwaliteitsmetingen een veilige werkomgeving waarborgen?
Wij zijn van mening dat kwaliteitsmetingen zoals we deze nu kennen, geen veilige werkomgeving kunnen waarborgen. Het is voornamelijk onze mindset die moet veranderen en de manier waarop wij allen omgaan met hygiëne.
Bleek maakt niet schoon!
Als professionals streven wij er naar om met schoonmaakproducten te werken die het milieu zo minmogelijk belasten. Het is terecht dat wij als professionals het gebruik van reinigingsmiddelen op deze wijze reguleren.
Interview met Miranda Broos – Dutch Trainrunner
Miranda werkt bij Hago Rail Services en maakt ‘s nachts de treinen schoon. Onder de naam ‘Dutch Trainrunner’ houdt ze haar instagramvolgers op de hoogte van alle leuke, grappige en mooie dingen die ze in haar werk tegenkomt.
Heb je er schoon genoeg van?
Wat doe je als je schoonmaakbedrijf prima kwaliteit levert, maar alles er omheen fout lijkt te gaan?
In gesprek met Mark Engels – BOMA
Schoonmaakprofessionals hebben ook een partner nodig die hen ondersteunt en faciliteert. Hiervoor kunnen zij onder andere terecht bij BOMA.
Dit is waarom je de offerteronde bij je bestaande klant verliest.
Er schuilt een gevaar wanneer je je klant heel goed kent. Want teveel kennis kan ervoor zorgen dat je een nieuwe offerteronde juist verliest!
Interview Henriëtte Wenting – Schoonmaker van het jaar 2019
Henriëtte Wenting – Schoonmaker van het jaar 2019 – is “stralend blij met haar functie”.
Wat komt eerst: prijs of kwaliteit?
Is een lage prijs nog steeds de enige manier om een aanbesteding gegund te krijgen, of kan je met een inhoudelijk goede aanbieding ook winnen van een goedkopere concurrent?
Is prijs die jouw schoonmaakbedrijf rekent nog wel marktconform?
Wist je dat er ook een onafhankelijke manier is om vast te stellen of de prijs die jij betaalt wel marktconform is?
In gesprek met Mieke van Sark-Bouwhuis van Gastvrijheid in Bedrijf
De kwaliteit van schoonmaak-dienstverlening gaat veel verder dan de vraag of iets ‘technisch schoon’ is. In dit interview vertelt Mieke van Sark over hoe je gastvrijheid ook een plek geeft in je dienstverlening.
Dit zijn de zes meest voorkomende schoonmaakfrequenties
Hoe vaak de schoonmaker een bepaalde taak uitvoert is afhankelijk van het soort ruimte en het gebruik ervan.
Hier lees je meer over de zes meest voorkomende schoonmaakfrequenties.
Schone handen zijn van levensbelang
“Het valt me op dat het nog vaak mis gaat met de handhygiëne. Terwijl dit letterlijk van levensbelang is.”
Als Zorg en Schoonmaak de handen ineenslaan gebeurt er iets heel moois
Op 14 januari hebben de eerste 7 van in totaal 15 kersverse studenten Woonhulp hun certificaat voor de module schoonmaak in ontvangst mogen nemen.
Betaalt jouw zorginstelling ook te veel voor schoonmaak?
We komen vaak tegen dat zorginstellingen te veel betalen voor schoonmaak.
Geldt dit ook voor jouw organisatie?
In gesprek met Edgar van Engelen – Clear4Clean
Als Schoonmaak Nederland gaan we graag in gesprek met verschillende professionals uit de branche.
Zo spraken we onlangs met Edgar van Engelen van Clear4Clean.
Wie controleert de controleur?
Een fantastisch resultaat en toch noteert de VSR-inspecteur 160 fouten. Onbegrijpelijk. Maarja, wie controleert de controleur?
Wie maakt het niemandsland schoon?
Hoort de buitenasbak in het werkprogramma? Of wordt er van de gebruikers verwacht dat zij dit zelf opruimen en schoonhouden?
Simone van Heck – Zuiver Schoonmaakopleidingen | “Maatwerk is bij ons standaard”
Vanuit een sterke drijfveer om het maximale uit mensen te willen halen geven Simone van Heck en Tunҫ Öztopҫu sturing aan Zuiver Schoonmaakopleidingen.
Waarom perfecte kwaliteit geen garantie is voor een tevreden klant.
Meezo helpt organisaties en gemeentelijke instellingen om de kwaliteit van zorg te meten.
De basis voor een perfecte calculatie.
Wat is een ruimtestaat en waarom is dit zo belangrijk voor een schoonmaakcalculatie?
Je leest het hier.
Kwaliteit verbeteren met een App
Voor de organisatie heeft dit veel voordelen opgeleverd. De productienorm is aanzienlijk verhoogd en dit heeft bijgedragen aan verdere bezuinigingen.
Meer zicht op kwaliteit én beleving
Wij krijgen regelmatig de vraag van opdrachtgevers om de schoonmaak te toetsen. Ze worden daarin gedreven door hun doelstellingen vanuit ISO of HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector).