Sinds de coronapandemie kun je het hybride werken bijna niet meer wegdenken. Past het bij je werk, dan is het heel gebruikelijk om wisselend op kantoor of thuis te werken. Kantoorpanden worden minder en anders gebruikt. Vaste werkplekken veranderen in flexplek of ontmoetingsplek. Al die veranderingen hebben ook invloed op de schoonmakers van deze kantoren. We zien twee trends die vooral bepalend zijn voor hoe de schoonmaker van de toekomst eruit ziet. De (geleidelijke) opkomst van dagschoonmaak en het datagestuurd werken.
Dagschoonmaak betekent meer facilitaire taken voor de schoonmaker
We hebben het binnen de schoonmaak al langer over de dagschoonmaak. We zien ook steeds meer klanten die hiervoor kiezen. Langzaam, maar geleidelijk komt het steeds verder op. En het heeft veel voordelen. Want schoonmakers die overdag tijdens kantooruren aan het werk zijn, worden zichtbaar en kunnen een breder takenpakket oppakken. Denk bijvoorbeeld aan het water geven van planten of het bijvullen van het koffieapparaat; het maakt van de schoonmaker steeds meer een facilitair medewerker. Voor de schoonmaker is dit een ideale manier om meer uren te maken bij één werkgever én het werk wordt afwisselender en interessanter. Voor de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf geeft het kansen om mensen meer te bieden en ze daardoor langen aan boord te houden.
Resultaatgericht en datagestuurd werken
Bij resultaatgericht werken stem je het schoonmaakprogramma af op het gebruik van een ruimte of gebouw. Deze manier van werken staat steeds vaker in de spotlight en past heel goed bij de ontwikkeling van het hybride werken van kantoorpersoneel. Door sensoren te plaatsen in verschillende ruimtes van het kantoorpand kan de schoonmaker zien welke ruimte gebruikt is en kan hij of zijn gericht schoonmaken. Het bespaart dus tijd, doordat ruimtes overgeslagen kunnen worden. Maar het werk wordt ook fysiek minder zwaar, doordat er minder meters gemaakt hoeven te worden.
Welke vaardigheden worden belangrijker?
Zowel dagschoonmaak als datagestuurd en resultaatgericht werken betekenen dat de schoonmaker andere vaardigheden nodig heeft dan eerst. Schoonmakers krijgen meer contact met de klant. En die klant ziet graag dat de schoonmaakmedewerker communicatief vaardig en gastvrij is. Overdag zal het ook sneller voorkomen dat er onverwacht iets voorvalt waar de schoonmaker flexibel op in moet spelen. Daarbij komt ook dat schoonmakers (steeds meer) te maken krijgen met digitale middelen.
Kortom, er zijn best wel wat skills nodig om te passen in het profiel van de schoonmaker van de toekomst. En dat biedt voor de ene persoon mooie kansen om zich te ontwikkelen. Maar het kan er ook voor zorgen dat het werk voor sommige schoonmakers
lastiger wordt, bijvoorbeeld alleen al omdat er onder de beroepsgroep nog veel laaggeletterheid voorkomt (40%).
Bron: Schoonmaak in beeld - UWV - 12-01-2023