“Ken je klant” is een belangrijke regel in ieder vak.
Want als je jouw relatie goed kent, dan kun je inspelen op zijn wensen. Dan weet je precies wat hij prettig vindt en waarmee je de allerbeste service kunt geven om het maximale uit de samenwerking te halen.
Toch schuilt er een gevaar wanneer je je klant heel goed kent. In ieder geval in ons vak, want teveel kennis kan ervoor zorgen dat je een nieuwe offerteronde juist verliest!
Een ervaren schoonmaker kent de weg
Wanneer een schoonmaker precies weet waar de stopcontacten zitten en niet hoeft te zoeken naar een kraan voor schoon water, kan hij of zij sneller werken.
De ervaren kracht die al langer op één locatie werkt weet ook precies welke ruimte het meeste werk en tijd kost. Er is namelijk altijd die ene medewerker die achter zijn bureau eet en waar altijd kruimels op de vloer liggen. Oja, dan heb je nog de welbekende ‘koffiemorser’, wiens bureau altijd onder de vlekken zit. En die ruimte met donderblauwe vloerbedekking waar een papierversnipperaar staat die zijn beste tijd gehad heeft. Gegarandeerd dat deze ruimtes de schoonmaker meer tijd kosten.
Handig met calculeren zou je zeggen.
Nee dus. Dit is namelijk meteen de eerste handicap wanneer je gaat calculeren!
Wanneer je teveel weet ben je al snel te duur
Want als je ergens al langer schoonmaakt en een nieuwe offerte moet maken voor deze opdrachtgever, dan weet je vaak te veel. Ik hoor je lachen. Hoe kun je nou teveel weten?
Ik leg het je uit.
Als je te veel weet zal je calculatie afwijken van wat de concurrent aanbiedt. Jij houdt namelijk rekening met de specifieke eigenschappen van de opdrachtgever. Dus je plant meer tijd in voor de ruimte met de papierversnipperaar. Je weet dat je extra aandacht moet besteden aan de kantoren van meneer de kruimelaar en mevrouw de koffiemorser. Jij berekent die extra tijd die je daarvoor nodig hebt en daardoor ben je te duur.
Mijn tip: als je gaat calculeren, moet je uitgaan van normen die je hebt samengesteld alsof het een niet bestaande opdrachtgever is. Daardoor wordt de vergelijking met concurrentie transparant en houden de schoonmakers een haalbare, gezonde en eerlijke taak.
Maar bespreek dit wel van te voren met je opdrachtgever! Anders zullen ze zich afvragen waarom jouw aanbieding afwijkt van wat je in de praktijk altijd doet.
Wij helpen je met de beste calculatie!
Wil je meer van dit soort handige tips & tricks leren over het maken van de beste schoonmaakcalculatie?
Download dan nu het gratis e-book.
Je kan ook altijd één van onze calculatiecoaches inschakelen die je de fijne kneepjes van het vak leert. Alles voor de beste schoonmaak!