Als bedrijfsleider bij LOK Facilitair heeft Desi Lok verschillende aandachtsgebieden. Om het beste uit zichzelf en haar collega’s te halen is ze altijd bezig met haar eigen ontwikkeling én die van de mensen om haar heen. Zo volgt ze momenteel de bacheloropleiding ‘Social Work’ aan de Hogeschool van Utrecht. En ze verdiepte zich in de begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door te gaan voor haar HARRIE-certificering.

Op dit moment besteedt Desi veel aandacht aan de duurzame inzetbaarheid van de ZZP’ers waar zij veel mee samenwerken. Dit zijn voornamelijk Poolse arbeidsmigranten, die een waardevolle aanvulling zijn van het vaste team van LOK.

 

Anders kijken naar de krapte op de arbeidsmarkt

“Ook wij merken natuurlijk dat er een flink tekort is aan kwalitatief en gemotiveerd personeel. LOK wil werken met gemotiveerde medewerkers. Ervaring en kennis is bij te brengen. Maar dit moet wel circulair onderdeel zijn in je bedrijfsvoering.

Zo ontmoette ik Martha. Martha is van origine Poolse en woont en werkt inmiddels al 20 jaar in Nederland. Vanuit LOK vonden we in haar een hele fijne samenwerkingspartner. Dat leidde er uiteindelijk toe dat Martha zich bij ons heeft gevoegd en wij haar nu onderdeel van het LOK-team mogen noemen. Met Martha hebben wij succesvol de brug kunnen slaan naar het werken met Poolse arbeidsmigranten. Deze mensen zijn veelal actief als ZZP’er, leveren hoge kwaliteit en zijn zeer gemotiveerd om te werken.”

 

Obstakels

“Zij lopen echter vaak tegen een hoop obstakels aan, die het werken in Nederland met zich meebrengt. Het regelen van een Kamer van Koophandel inschrijving, het vinden van een goede boekhouder, het organiseren van een bedrijfsauto of verzekeringen is een flinke kluif als je de cultuur en de taal niet kent. Inmiddels zijn Martha en ik er heel bedreven in geworden om deze groep mensen daarbij te helpen. Ik heb een groot netwerk en heb met hulp daarvan al heel wat uitdagingen kunnen tackelen.

Zo kregen we iemand op kantoor die wel 20 brieven van de belastingdienst had ontvangen over zijn bedrijfsauto, waar uit bleek dat hem een boete van € 20.000 boven het hoofd hing. Samen zijn we daarin gedoken en uiteindelijk, nadat we alle misverstanden uit de wereld hadden geholpen, bleek het alleen te gaan om een restbetaling van € 100.”

 

Een onoplosbare uitdaging?

“Maar er is één uitdaging die steeds weer terugkomt. Waar het maar niet wil lukken om een oplossing voor te vinden. En dat is het huisvestingsvraagstuk. Steeds weer lopen we tegen een muur als het gaat om de vraag waar de Poolse medewerkers moeten wonen. Steeds weer gebeurt het dat, wanneer blijkt dat de bewoners Pools zijn, zij ineens niet meer welkom zijn. Zodra er een auto met Pools kenteken voorrijdt, verandert de houding van de verhuurder en is de reactie: nee, wij verhuren onze woning niet aan arbeidsmigranten. Het is schrijnend om te merken dat deze mensen, die een serieus leven willen opbouwen in Nederland, hard werken en bovengemiddeld gemotiveerd zijn, geen plek kunnen vinden om te wonen. We moeten echt af van het vooroordeel dat zij onder de prijs werken, ‘onze’ banen innemen en geen fijne huurders of buren zijn. We vinden het allemaal verschrikkelijk als arbeidsmigranten met velen samen in te kleine woningen verblijven. Maar dat zou ook niet nodig zijn als zij een kans krijgen. Uiteindelijk willen we, als ik alleen al over onze branche spreek, kwaliteit leveren en daar kunnen zij een waardevolle bijdrage leveren.”

 

We moeten het gesprek aangaan

“Ik vind dat we als MKB’ers dit gesprek moeten aangaan met elkaar”, zegt Desi. “Ik heb de oplossing niet, maar misschien hebben mijn collega-ondernemers al inzichten opgedaan die voor ons heel interessant kunnen zijn. Andersom draag ik vanuit mijn eigen ervaringen ook graag mijn steentje bij om anderen te helpen om meer de samenwerking te zoeken met arbeidsmigranten. De eventuele taal- en cultuurbarrière overbruggen wij bijvoorbeeld door Martha in te schakelen in het proces. Ieder bedrijf zou zo iemand in dienst moeten hebben, die zorgt voor de verbinding tussen het bedrijf en de werknemer.

Nogmaals: we willen kwaliteit en continuïteit leveren voor onze klanten. Daarom moeten we meebewegen met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en ook mensen een kans geven die nu worden buitengesloten door een vooroordeel of omdat zij een andere taal spreken.”

 

Focus op duurzame inzetbaarheid reikt nog niet ver genoeg

Desi vervolgt: “Steeds meer bedrijven richten zich op sociaal ondernemen en duurzame inzetbaarheid, maar die sociale insteek reikt niet tot die arbeidsmigranten. Ik zeg: sta voor je medewerkers. Ga voor ze aan de slag om hen te helpen. Ook voor die ZZP’er die ooit in Nederland kwam als arbeidsmigrant en hier wil leven, integreren en een serieuze bijdrage wil leveren door goed werk te verrichten.”

Gaan voor de beste schoonmaak betekent ook gaan voor de beste werk- en leefsituatie voor jouw medewerkers en inhuurkrachten. Dus als jij je als ondernemer herkent in de uitdagingen die Desi beschrijft, zorg dat je onderdeel wordt van het gesprek om samen te werken naar passende oplossingen voor werkgever, werknemer en ZZP’er.