Een interview met Rob Rommelse – directeur van Schoonmakend Nederland
Na ruime ervaring te hebben opgedaan in diverse takken van het facilitaire domein is Rob Rommelse neergestreken in de schoonmaakbranche. In eerste instantie was hij op interim-basis betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe koers van de OSB. Inmiddels is hij als directeur in dienst getreden van de brancheorganisatie, die sinds eind vorig jaar een fris jasje èn bijpassende naam heeft gekregen: Schoonmakend Nederland.
Wij waren heel nieuwsgierig naar de veranderingen die Rob met zijn team heeft ingezet, maar het was ons natuurlijk ook niet ontgaan dat de nieuwe naam heel veel lijkt op onze naam.
Wat volgde was een leuk gesprek over hoe de mensen en ondernemers de schoonmaakbranche zo uniek en leuk maken. En de conclusie dat we elkaar als organisaties, vanuit een positieve insteek, heel mooi aanvullen.
Rob vertelt…
“Ik heb in verschillende interim functies, maar ook als ondernemer, veel ervaring opgedaan met positionering en strategie. Bovendien heb ik in de loop der jaren in verschillende settings gewerkt met brancheverenigingen. De problematiek is in al die branches enigszins vergelijkbaar. Ik kende de wereld van de cao’s en kwaliteitssystemen en kwam dezelfde contacten bij de ministeries tegen. Dat zijn de zaken waarin ik een duidelijke link zie met mijn huidige functie, maar in de schoonmaakbranche zelf was ik nog niet eerder actief.
Binnen wat toentertijd nog OSB heette mocht ik mij bezig houden met het vormgeven van een vernieuwde strategie. We zagen dat de OSB dat een beetje stoffig jasje had, heel erg gericht op de sector. En begrijp me niet verkeerd; de cao en de arbeidsmarkt zijn hele belangrijke onderwerpen die we nog steeds hoog op de agenda hebben staan. We vonden het echter belangrijk om daar thema’s zoals ondernemerschap, duurzaamheid en innovatie aan toe te voegen.“
Waarin is volgens jou de schoonmaakbranche anders dan andere sectoren?
“De diversiteit en de mensen. Ten eerste zijn er bijvoorbeeld enorm veel specialisaties in de schoonmaak, zoals kantoorschoonmaak, specialistische reiniging, glasbewassing enzovoorts. Dat kom je verder nergens tegen. Daarnaast is er een grote diversiteit aan bedrijven; van familiebedrijf tot corporate onderneming, van klein tot middelgroot en heel groot. De schoonmaaksector heeft het allemaal. Maar wat de branche het meest uniek maakt zijn de mensen. De ondernemers die ik tegenkom zijn zo gedreven en sociaal. Of het nu gaat om een klein bedrijf of één van de grotere, je ziet overal dat de mens oprecht centraal staat. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in hoe er wordt omgegaan met de werknemers en hoe zij worden begeleid. Ik denk ook dat dat een voorwaarde is om succesvol te zijn als schoonmaakondernemer, want als je niet met mensen om kan gaan, dan houdt het op. Die sociale kant van dit ondernemerschap is een basisvoorwaarde.
Oja, en wat me is opgevallen dat iedereen recht voor zijn raap is en tegelijk bijzonder sociaal en eerlijk. Daar word ik telkens weer positief door verrast.“
Van OSB naar Schoonmakend Nederland. Vertel?
“Tja, dat was even gek toen we ontdekten dat onze namen zo op elkaar lijken. Tussen Schoonmakend Nederland en Schoonmaak Nederland zit natuurlijk qua schrijfwijze niet zoveel verschil. Bij ons nieuwe frisse jasje hoorde natuurlijk ook een nieuwe naam en bij die keuze hebben we echt goed naar onze eigen organisatie gekeken. Het moest een naam zijn die beschrijft wat we allemaal doen en duidelijk maakt voor wie we er zijn. Wij staan naast, voor, achter en tussen de ondernemers, werkgevers en werknemers in onze schoonmaakbranche. We komen op voor heel Schoonmakend Nederland, vandaar de naam. Bovendien bevat het een werkwoord en dat past bij de branche waarin elke dag zo hard gewerkt wordt.
Gelukkig hebben we inmiddels ontdekt dat zowel wij als Schoonmaak Nederland beiden de branche een stukje beter willen maken, maar op een andere manier. Wij komen op voor de algemene belangen van onze leden én de branche, we verbinden en ondersteunen bij gezamenlijke uitdagingen. Terwijl Schoonmaak Nederland inspireert, informeert en op een individuele manier hele concrete ondersteuning biedt met handige tools en expertise. Ik ben er van overtuigd dat we elkaar heel mooi aanvullen.“
Wat mogen we van Schoonmakend Nederland verwachten in de (nabije) toekomst?
“Zoals gezegd hebben we een aantal belangrijke thema’s toegevoegd aan onze scope, zoals ondernemerschap en duurzaamheid. De reden is eigenlijk heel logisch, want ieder bedrijf in Nederland is bijvoorbeeld in meer of mindere mate bezig met duurzaamheid. De schoonmaakbranche is leverancier van bijna alle bedrijven en de invloed die schoonmaak heeft op al deze ondernemingen is daarmee dus van groot belang. Daar moeten en willen we iets mee doen, ook omdat het bij zal dragen aan de verdere groei van het positieve imago dat bij de schoonmaaksector past. De schoonmaak maakt echt een verschil voor heel veel andere ondernemingen; ook in tijden waarin we niet hoeven te dealen met een pandemie.
Ondernemerschap en duurzaamheid zijn dus belangrijke pijlers waar we ons op gaan richten. Daarin helpen we schoonmaakbedrijven te zoeken naar manieren waarmee zij zelf kunnen verduurzamen en/of duurzame diensten kunnen leveren. We delen kennis en organiseren inspiratiesessies. Het is nu al mooi om te zien dat daar veel bedrijven aan deelnemen, van groot tot klein. De leden zijn gemotiveerd om zich te blijven ontwikkelen op dit vlak en daar pakken wij dan ook onze rol.
Het is overigens ook heel fijn om te zien hoe onze interne organisatie de nieuwe strategie omarmt. Je merkt gewoon dat de energie gaat stromen en dat iedereen met veel bevlogenheid zijn bijdrage levert. We zijn bijvoorbeeld met veel positiviteit aan de slag gegaan met #SchoonmakersBedankt, om namens alle grote en kleine schoonmaakbedrijven de medewerkers in de schoonmaakbranche een hart onder de riem steken tijdens de Coronapandemie. En in het verlengde daarvan hebben we met #SchoonMaaktMogelijk laten zien dat de schoonmaak(branche) heel belangrijk is en de opstart van Nederland vanuit de lockdown mogelijk maakt. Het startsein hebben we tijdens het Schoonmakend Nederland webinar, over de coronacrisis en de gevolgen voor het ondernemerschap, gegeven. Het slaat aan, dus daar gaan we nog lang mee door!“
Wat is je persoonlijke wens voor de branche?
“Dat we, ook wanneer de Corona-pandemie achter de rug is, erkenning blijven geven aan het mooie werk dat schoonmaakmedewerkers doen. Daar is nu extra aandacht voor, EN het moet een vaste plek krijgen in onze mindset dat zij enorm waardevol werk verrichten. Positiviteit als basis waarop gezond ondernemerschap kan bloeien voor de 130.000 mensen die werken in de sector. Het is onze missie ervoor zorgen dat deze ondernemers waardevol werk kunnen aanbieden op een aantrekkelijke arbeidsmarkt en dat zij succesvol in gezond ondernemersklimaat kunnen opereren.“
Nog een laatste brandende vraag. Mogen we het, met de naamsverandering, nog wel hebben over het OSB Keurmerk?
“Dat is inderdaad een begrijpelijke vraag, want het keurmerk is natuurlijk in al die jaren een redelijk sterk begrip geworden. In de volksmond zal het ook nog wel even duren voordat dat verandert, maar natuurlijk krijgt ook die naam een upgrade. We zijn volop in ontwikkeling en dit is één van de dingen die we daar in meenemen.“
Wij danken Rob natuurlijk heel hartelijk voor het leuke interview gesprek en zijn visie op de schoonmaakbranche. Het is fijn om te weten dat we samen, al is het ieder op zijn eigen manier, gaan voor de beste schoonmaak.