Tonny van der Loo is directeur eigenaar van Garant Schoonmaakdiensten en de derde generatie binnen het Brabantse familiebedrijf. Zijn opa en oma startten het schoonmaakbedrijf in 1967. En, in navolging op zijn vader en moeder, in 2019 nam Tonny het stokje over.

Tonny is een enthousiaste en gedreven directeur, die ervan geniet dat hij zelf nog vaak mee kan draaien in de operatie. “Het komt regelmatig voor dat ik de toiletten bij een klant sta schoon te maken” vertelt hij enthousiast. “Ik zou het niet anders willen, want ik vind het werk gewoon nog steeds hartstikke leuk om te doen”.

Wat Tonny vertelt is een echte weerspiegeling van waar het bedrijf voor staat. Garant is een hechte club mensen, die samen zorgen dat de schoonmaakdienstverlening bij hun klanten naar tevredenheid wordt uitgevoerd.

Ook is Tonny trots dat het bedrijf dat zijn opa en oma ooit begonnen, nog steeds een echt familiebedrijf is. Zijn oom, maar ook zijn zus en haar dochter, zijn namelijk ook actief binnen de organisatie. En zijn vrouw draagt haar steentje bij in de backoffice en administratie. Zo heeft iedereen zijn eigen expertise en toegevoegde waarde. Zelf richt Tonny zich veel op innoveren.

Innovatie is míjn ding

De oud-gedienden binnen Garant weten nog goed dat Tonny als 14-jarige zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche zette. Zij vinden het geweldig om te zien dat hij zich heeft ontwikkeld tot iemand die het bedrijf vooruit brengt en gaat voor kwaliteit.

“Die kwaliteit borgen we onder andere door alleen te werken met de beste materialen en middelen die er zijn. En door de collega’s goede begeleiding te geven. Een kapotte stofzuiger of het ontbreken van een goede telescoopsteel mag nooit de reden zijn dat het werk niet tip-top uitgevoerd kan worden. Ook mag het nooit een bron van irritatie zijn; als een van mijn medewerkers aangeeft dat daar ruimte voor verbetering is, dan nemen we dat heel serieus. Ik vind het niet alleen belangrijk dat we daarin blijven innoveren, het is ook nog eens hartstikke leuk om bezig te zijn met alle nieuwe ontwikkelingen die er in de branche zijn.“

Robotisering is een belangrijke ontwikkeling

Tonny vervolgt: “Ik heb altijd wel een voorliefde gehad voor automatisering. Dus nu er steeds meer ontwikkelingen zijn op het gebied van de inzet van robots in de schoonmaak vind ik het heel interessant om daarmee aan de slag te zijn.

Ik ben dan ook enthousiast dat we robotstofzuigers van i-Team inzetten bij één van onze klanten. De robot lijkt een beetje op een huisstofzuiger, maar is vele malen slimmer. Zo berekent hij niet alleen de meest ideale route (hij vindt makkelijk zijn weg onder bankjes en tafels door), maar gaat hij ook zelf terug naar het basis station om op te laden en het opvangbakje te legen. De schoonmaker heeft daardoor meer tijd over om extra aandacht te besteden aan de andere ruimtes binnen het pand. En het dagelijks stofzuigen is nu eenmaal meestal niet de meest favoriete taak, dus het is een uitkomst dat die werkzaamheden worden overgenomen door deze onvermoeibare ‘elektrische collega’.”

Wordt de schoonmaker straks overbodig?

“Nooit! Hoe handig het ook is dat een robot sommige zware en repeterende werkzaamheden kan overnemen, een apparaat zal nooit een volwaardige vervanger worden. Wel verandert de rol van de schoonmaker een beetje. Hij of zij wordt eigenlijk een soort van operator, want de machine moet ook onderhouden en ingesteld worden. De wieltjes moeten bijvoorbeeld vrij zijn van vervuiling en de sensoren mogen niet te stoffig zijn. Een succesvolle inzet van een robotstofzuiger is dus nog steeds afhankelijk van de mens. Ook kunnen we nog regelmatig bijdragen aan het perfectioneren van de techniek. We ontdekten bijvoorbeeld dat het legen van het reservoir voor het vuil alleen aan het einde van de ronde gebeurde. Maar dat was niet in alle gevallen voldoende. Dit soort informatie delen we met i-Team en zij zorgen dat dat de software wordt aangepast, zodat de stofzuiger ook tussentijds gaat legen.

En de medewerkers: die vinden het hartstikke leuk om onderdeel te zijn van die ontwikkeling. Hun werk wordt makkelijker, leuker én minder belastend.”

Zijn er ook nadelen aan het inzetten van robots?

“Echte nadelen kan ik niet noemen. We zijn al wel onverwachte uitdagingen tegengekomen. Zo is het soms nog wel eens een gedoe om de machine in het wifi-netwerk van een klant te koppelen. Bij één klant moest dat zelfs met een officiële aanvraag via het hoofdkantoor in Duitsland. Dat kost veel tijd. Ook denkt een enkele klant dat het gebruik van een robot gelijk betekent dat we minder uren inzetten en dus goedkoper kunnen gaan werken. Dan leggen we uit dat de aanschafwaarde van zo’n robot ook meetelt en dat onderdelen en onderhoud ook een investering vragen. Daar staat dan wel tegenover dat een robot nooit een mindere dag heeft en de prestatie dus super constant is. Onder aan de streep levert het geen besparing op, maar wel een kwaliteitsvoordeel.”

Naar welke ontwikkeling kijk je uit?

“Ik ben wel heel benieuwd naar de dweilrobot, die ergens volgend jaar waarschijnlijk gelanceerd wordt. Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat ik daar wat meer sceptisch over ben hoor. Het zal mij benieuwen of zo’n machine past bij ons bedrijf en onze klanten. Maar ik ga het zeker proberen! Vroeger wilde ik eigenlijk richting de IT gaan. Nu kan ik deze interesse toch een beetje kwijt in mijn werk binnen de schoonmaakbranche. Af en toe betrap ik mezelf erop dat ik ’s avonds op de bank op de app op mijn telefoon kijk of de stofzuiger zijn route al heeft gedraaid.” Bekent Tonny lachend. “Ik hoop dat deze ontwikkelingen grote stappen maken, maar het meeste hoop ik natuurlijk dat we altijd blijven werken met de mooie mensen die het schoonmaakvak zo bijzonder maken. Want het delen van die passie, met én zonder digitale hulp, is het mooiste wat er is. “