Met ruim 33 jaar aan ervaring in de schoonmaakbranche heeft Fred Klaassen voldoende verhalen verzameld om een boek mee vol te kunnen schrijven. En dat is dan ook precies waar hij op dit moment mee bezig is. Door alle drukte rondom de Corona-uitbraak heeft hij er wat minder tijd aan kunnen besteden, maar inmiddels heeft hij de pen weer opgepakt.

Èn hij nam de tijd om met Schoonmaak Nederland in gesprek te gaan over zijn ervaringen in het vak. We praatten over de manager van nu en over wat er voor nodig is om als schoonmaakbedrijf de juiste waardering bij opdrachtgevers te krijgen en houden.

Fred vertelt…

Ik ben werkzaam bij Asito als manager van de regio Achterhoek en als manager van het specialisme ‘Glas en Gevel’ regio Oost. Zoals gezegd heb ik in die 33 jaar in de schoonmaak het nodige meegemaakt en ik heb de branche zien ontwikkelen en veranderen.

Het valt me vooral steeds vaker op dat de manier waarop wij samenwerken met onze klanten in de afgelopen jaren is veranderd. De facilitair manager anno 2020 werkt veel meer vanuit een coördinerende rol, dan vanuit een vakinhoudelijke invalshoek. Zij gaan er bijvoorbeeld veel makkelijker vanuit dat wij als schoonmaakbedrijf alles regelen, dan hun voorgangers. Waar ik vroeger met regelmaat samen met de klant een ronde door een pand liep, neemt men daar tegenwoordig geen tijd meer voor. Ze willen ook eigenlijk niet weten hoe één en ander in zijn werk gaat. “Regel het maar. Jij bent de expert.” zeggen ze dan.

Alhoewel dat natuurlijk helemaal prima is, vind ik het ook wel eens jammer, omdat de onderlinge relatie veel minder hecht is.  

Het werkt twee kanten op

Ook vanaf de andere kant gezien zie ik de nodige verschillen. Veelal jonge managers binnen de schoonmaak zijn meer manager dan vakexpert. Natuurlijk is het belangrijk om goed te kunnen managen, maar je ziet dat de nieuwe generatie leidinggevenden vaak niet uit het vakgebied komt en dus ook niet echt verstand van schoonmaak heeft.

Ik blijf er bij dat het toch belangrijk is om te weten waar je over spreekt, wanneer je een klant adviseert. Natuurlijk kun je achteraf kennis ophalen bij collega’s, maar in een afspraak met bijvoorbeeld een nieuwe klant laat ik graag zien dat ik technisch ook weet hoe ik hen het beste kan helpen.

Zo heb ik, toen ik startte bij het specialisme Glas en Gevel, ook echt gezorgd dat ik weet wat het werk inhoudt. Zo kan ik het beste inspelen op wat zij belangrijk vinden. Ik verkoop aan mijn klanten dan ook geen eenmalige reinigingsbeurten, want dan is de buitenkant van een pand eigenlijk maar eens in de zoveel tijd ècht spik en span. Ik ga voor een gedegen advies met een meerjarig onderhoudsplan. Dat voorkomt dat de klant ineens een hele grote uitgave heeft aan meerwerk en garandeert te allen tijde een schone gevel. Dat heb je toch veel liever!

Je bent de ogen en oren voor de klant

Die vakkennis die ik zo belangrijk vind, is overigens niet alles. Je moet het ook zíen. Dan bedoel ik dat wanneer ik een klant bezoek, mijn werk al begint als ik de auto uit stap. Ligt er bijvoorbeeld een tegel scheef op de parkeerplaats, dan maak ik even een foto en stuur die door naar de klant zodat ze dat kunnen oplossen voordat er iemand over struikelt. Ik kom dus al heel goed voorbereid binnen en dat wordt gewaardeerd. Dat leer ik mijn collega’s ook altijd. Bereid je goed voor op een gesprek, weet wat er in het contract staat, weet wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn en neem een proactieve houding aan. 

Mijn mensen zijn goud

Daarnaast ben ik, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste, heel zuinig op ons grootste goed als schoonmaakbedrijf. Onze medewerkers. Het is namelijk heel simpel: een blije medewerker zorgt voor een blije klant. Ik stel mensen wel eens de vraag: “wanneer heb je voor het laatst echt een compliment gekregen?” Het is schrijnend dat de meesten daar echt even over na moeten denken. Terwijl het zoveel goed doet als je een schouderklopje krijgt voor je werk. Mijn motto is dus: benader alles vanuit een positieve mindset, help elkaar en laat je waardering zien. Echt…mijn mensen zijn goud voor mij en dat wil ik ze laten voelen.

De ideale samenwerking

Mijn ideale samenwerking met een klant bestaat uit een langdurige relatie. Samen bouwen aan die fijne werkomgeving voor de pandgebruikers. Daarin ga ik vaak ook verder dan schoonmaak alleen. In het begin van de Corona-periode heb ik een aantal klanten bijvoorbeeld geholpen met het uitdenken van looproutes, het plaatsen van vloerstickers en kuchschermen. Wat mij betreft hoort dat er allemaal bij en ik merk ook dat mijn klanten dat soort taken graag aan ons uit handen geven.

Super, want zo kunnen wij het maximale resultaat halen uit ons werk.

Ik heb gemerkt dat toen de pandemie net uitbrak er heel veel begrip was vanuit opdrachtgevers naar ons als schoonmaak toe. Maar anderzijds ook dat het snel wat grimmiger werd, omdat sommige klanten verwachtten dat we konden vliegen. Of we binnen drie dagen 30 infectiezuilen in een RAL-kleur op maat konden leveren. We kunnen en willen veel, maar dat lukt zelfs ons niet.

Zo zie je maar dat er nooit een saai moment is in de schoonmaak. Het is dynamisch en divers. Je moet flexibel en veerkrachtig zijn. Maar het is en blijft een geweldig divers vak.

Heb je nog een mooie anekdote die je wilt delen?

O, ik heb er wel honderd. Maar als ik moet kiezen dan is mij toch het meest bij gebleven dat ik ooit ’s nachts om kwart over vier een telefoontje kreeg van één van mijn mensen die de schoonmaak verzorgde op een station. “Baas.” zei hij “Je hebt een probleem. De veegmachine zit vast tussen de rails. En over iets meer dan een uur begint de spits”.

Ik moet nog lachen als ik er aan denk. Vooral die ene zin. “Baas, je hebt een probleem.”

Uiteindelijk stonden we binnen no-time met 3 managers op het station om de machine er uit te tillen. En toen de spits begon was alles netjes opgelost. Gelukkig was de rails niet beschadigd.

Maar goed. Zoals ik zei is dit maar een van de verhalen uit bijna 34 jaar in de schoonmaak. In januari word ik 60 en dat lijkt me een mooi moment om mijn boek met al die mooie anekdotes en verhalen uit te brengen.

Ik hou jullie op de hoogte!


We danken Fred voor het leuke positieve gesprek dat we met hem hadden en zijn heel benieuwd naar zijn boek.

Hopelijk heeft dit interview met Fred jou ook geïnspireerd.

Laat het ons weten, we zien er naar uit je te spreken!