Nicole Bloemer is werkzaam binnen het Facilitair Bedrijf van GGz Centraal. Voorheen was Nicole Teamleider Schoonmaak, maar inmiddels is ze verantwoordelijk voor het beheer van meerdere facilitaire contracten. En ja, uiteraard hoort daar ook het schoonmaakcontract bij.

Nicole vertelt…

“Bij GGz Centraal werken we zowel met externe schoonmaakbedrijven als met eigen medewerkers. Op sommige panden zelfs met beiden tegelijk. Langzaam transformeren we als Facilitair Bedrijf naar een regie-organisatie. Dat ik zelf opgeleid ben tot kwaliteitscontroleur komt dan ook heel goed van pas.

De afgelopen tijd is er al veel veranderd in de schoonmaak binnen GGz. Vroeger waren de schoonmaaktaken ondergebracht bij de zorg, maar uiteindelijk was dat vanuit kostenoogpunt niet meer mogelijk. Er is toen besloten om daar een apart team van te maken, waar ik teamleider van werd. Gelukkig werd er steeds meer ingezien dat je schoonmaak er niet ‘zomaar even bij doet’. Het is een echte expertise. 

Daardoor ben ik ook in contact gekomen met Leon Habraken van Schoonmaak Nederland. Hij heeft als interim-opdracht via Intrakoop, binnen GGz het schoonmaakbestek onder de loep genomen en opnieuw ingericht. Zo zijn er landelijke normen vastgesteld, die voor een enorme professionalisering hebben gezorgd. En dat geldt niet alleen voor de manier van werken, maar ook voor de materialen en middelen die we gebruiken.

Voor de organisatie heeft dit veel voordelen opgeleverd. De productienorm is aanzienlijk verhoogd en dit heeft bijgedragen aan verdere bezuinigingen. Leon weet waar hij over praat en heeft ons ook geholpen om intern draagvlak te krijgen voor de veranderingen. We lagen heel goed op één lijn.

Voor de collega’s op de werkvloer zijn de veranderingen die in de loop der tijd zijn doorgevoerd wel heel erg wennen hoor. Vooral voor degenen die al vele jaren bij ons werken, want zij hadden natuurlijk een hele eigen werkwijze opgebouwd. Wij steken dan ook continue veel tijd in het begeleiden van deze collega’s. En dat is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk ben ik heel blij met hoe we samenwerken en welke resultaten we boeken.

De app die Schoonmaak Nederland heeft ontwikkeld heeft me daar trouwens ook enorm bij geholpen. De eerste keer dat ik ‘m gebruikte was het even zoeken, maar het systeem is heel intuïtief. Zeker niet zo star en stijf als andere apps waar ik mee gewerkt heb. Ik gebruik de app ook om het gemeten resultaat te bespreken met de medewerkers. Er zitten hele handige rapportages in die mij helpen om te laten zien waar het goed gaat en waar nog ruimte voor verbetering is. Als je van plan bent om binnen je bedrijf meer aandacht te gaan richten op de schoonmaak, raad ik ‘m zeker aan. Je kunt er enorm veel voordeel uit halen!”